مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابانی
مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه داخلی توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه خارجی توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه نظری توانمندسازی کودکان خیابانی
ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی
چارچوب نظری توانمندسازی کودکان خیابانی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

پدیده کودکان خیابانی یکی از آسیب‌ها و مسائلی است که نمی‌توان برای تشریح آن از یک یا چند نظریه خاص استفاده کرد. با توجه به اینکه اکثر نظریات به عوامل پیدایش کودکان خیابانی و عوامل خانوادگی و اجتماعی کودکان خیابانی پرداخته شده و نظریات محدودی در زمینه توانمندسازی کودکان خیابانی وجود دارد، در این تحقیق سعی شده است به ذکر نظریاتی پرداخته شود که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش دارد. نظریه‌هایی که برای این پژوهش انتخاب شده است در قالب دو دسته، تئوری منابع بلود و ولف و نظریه‌های توانمندسازی روچا، فریدمن، رولاند، آلسوپ و هینسون و نایلا کبیر است.

 

 

2-8-1 تئوری منابع

در تئوری‌های توانمندسازی در مددکاری اجتماعی فرض را بر این می‌گیرند که منشأ توانمندسازی، قدرت است، اصولاً صاحبان قدرت به افراد ضعیف قدرت نمی‌دهند و خود افراد ضعیف باید قدرت را به دست بیاورند. هدف توانمندسازی، گرفتن قدرت از دیگران و دادن آن به مراجعان به منظور داشتن کنترل دائمی بر امور زندگیشان می‌باشد، فرض فعالیت توانمندسازی این است که مددکاران اجتماعی قدرتشان را در طی یک دوره زمانی به مراجعان واگذار می‌کنند تا به او کمک نمایند از طریق بدست آوردن کنترل بر زندگیشان، به طور دائم قدرت بدست آورد، مددکاران اجتماعی برای انجام این کار نیاز به منابع دارند (مالکوم پین، 1391: 547).

بلود و ولف از معروفترین افرادی هستند که در رابطه با قدرت و منابع اظهارنظر کرده‌اند که هرچند نظر آنها در زمینه قدرت در روابط خانوادگی بیان شده است ولی می‌توان از آن در رابطه با توانمندسازی کودکان خیابانی بهره برد. بلود و ولف یک رابطه آشکار بین قدرت و منابع در خانواده را در نظر می‌گیرد و قدرت را به عنوان توانایی بالقوه یک عضو برای نفوذ و تسلط بر رفتار دیگری تعریف می‌کند. فرض اصلی در نظریه منابع آنها این است که فرد منابع و امکاناتی در اختیار دارد که جهت رسیدن به اهداف، خواسته‌ها و علایقش مهم است و می‌تواند بر روی دیگرانی که اهداف، نیازها و خواسته‌های مشابه‌ای دارند اثر بگذارند و در برابر اهداف و خواسته‌های دیگرانی که چنین منابعی را در اختیار ندارند مانع ایجاد کنند، که می توان آن را نوعی اعمال قدرت دانست. از آنجایی که منبع به عنوان هر چیزی است که یک عضو را قادر می‌سازد که نیازها و اهداف دیگر اعضای خانواده را تأمین کند.

 

 

بنابراین میزان قدرت در یک خانواده به یک همسر امکان می‌دهد که منابع بیشتری را بدست آورد. در خانواده هم اهداف، نیازها و خواسته‌های متعددی برای زن و شوهر وجود دارد که هر یک به تناسب میزان منابع در اختیار می‌تواند آنها را تحقق بخشند. میزان قدرت در خانواده‌های پدرسالار و در تمام خانواده‌ها بوسیله مقایسه میزان منابع و شرایط زندگی آنها مشخص می‌شود، به عبارتی بین منابع در دسترس زوجین و میزان قدرت در جامعه رابطه وجود دارد (بلود و ولف، 1960: 29).

 

 

به نظر بلود و ولف منابع شامل توانایی کسب درآمد، تحصیلات و پرستیژ شغلی می‌باشد که همگی وابسته به دنیای اقتصادی بیرون خانه است. جایی که مردان برتری بیشتری نسبت به زنان دارند البته منابع غیراقتصادی هم مثل مشارکت، حمایت عاطفی و مهارتهای اجتماعی در قدرت نقش دارند که بیشتر به زنان مربوط است(آدامز و لینز، 1383: 154 به نقل از چمنی بالا بیگو، 1389). همچنین بلود و ولف معتقدند که خانواده‌هایی که دارای اعضای بیشتری هستند و گسترده‌تر می‌باشند، عموماً سنتی‌تر، سختگیرتر و در اعمال قدرت تنبیهی‌تر عمل می‌کنند. بلود ریشه آنرا در منابع کمیاب جستجو می‌کند و معتقد است خانواده‌هایی که اعضای کمتری دارند شیوه اعمال قدرت آنها دموکراتیک‌تر است (بلود و ولف، 1966: 398).

 

 

بنظر نگارنده کودکانی که در خانواده‌های پرجمعیت هستند و شیوه اعمال قدرت در آنها مستبدانه است در دستیابی به منابع دچار مشکل هستند لذا برای کسب قدرت و دستیابی به منابع به خیابان روی می‌آورند و در ابتدا تنها به صورت محدودی در خیابان می‌مانند و دوباره به خانواده برمی‌گردند و با گذشت زمان که با افراد بیشتری در خیابان آشنا می‌شوند و به منابع دسترسی می‌یابند، از آنجایی که ارتباطشان با خانواده نیز محدود است، خانه را بتدریج ترک و به کودکان خیابانی می‌پیوندند. کودکانی که در ابتدا می‌شد با آموزش شیوه‌های فرزندپروری دموکراتیک به خانواده‌ها از خیابانی شدن آنها جلوگیری کرد.

 

 

بعضی از این کودکان بتدریج جای پدر و مادر را در کنترل منابع بدست می‌گیرند و روابط و نقش‌ها در خانواده دگرگون می‌شود ولی از آنجایی که از بسیاری از حقوق خود مانند آموزش، بهداشت، تفریح و… محروم می‌شوند این سوال مطرح است که تا چه حد دستیابی به بعضی منابع (مانند درآمد) و عدم دستیابی به منابع دیگر(مانند آموزش، بهداشت، تفریح، عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، حمایت عاطفی و مهارت‌های اجتماعی) در فرآیند دستیابی به قدرت این کودکان تأثیر دارد و می‌تواند آنها را توانمند کند و تا چه حد سازمانهای مردم نهاد می‌توانند با کمک به در دسترس قرار دادن منابع، به آنها در جهت توانمندسازی کمک کنند. السون و کرامول معتقدند که نظریه منبع با تأکید بر سه فرض عمده می‌کوشد تا به شناخت پدیده‌های اجتماعی دست یابد: 1- هرانسانی به طور مستمر می‌کوشد تا نیازهای خود را برآورده سازد. 2- بسیاری از نیازهای انسانی با کنش متقابل برآورده می‌شوند. 3- طی این کنش متقابل مبادله دائمی منابعی انجام می‌شود که در برآورده ساختن احتیاجات فرد و دستیابی به اهداف نقش موثری را ایفا می‌کنند (قندهاری، 1382: 22 به نقل از چمنی بالابیگو، 1389: 63).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست

فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  توانمندسازی کودکان خیابانی

مبانی نظری پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی

 مقدمه 

2-8 مبانی نظری تحقیق

    2-8-1 تئوری منابع

    2-8-2 نظریه های توانمندسازی

    2-8-2-1 نظریه آلسوپ و هینسون

    2-8-2-2 نظریه نایلا کبیر

    2-8-2-3 نظریه فریدمن

    2-8-2-4 نظریه روچا

    2-8-2-5 نظریه رولاند

    2-8-2-6 جمع‌بندی نظریات در حوزه توانمندسازی

 

2-9  پیشینه نظری پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی

    2-9-1 تحقیقات داخلی توانمندسازی کودکان خیابانی

    2-9-2 تحقیقات خارجی توانمندسازی کودکان خیابانی

2- 10 چارچوب نظری تحقیق

2- 11  سوالات تحقیق

2- 12 فرضیات تحقیق

2- 13 مدل نظری تحقیق

 

 

  • پروپوزال ارزیابی علل تاثیرگذار بر قواعد برنامه سازی خلاق در رادیو و شناسایی اجزا و خصوصیات آن

    پروپوزال ارزیابی علل تاثیرگذار بر قواعد برنامه سازی خلاق در رادیو و شناسایی اجزا و خصوصیات آن برنامه سازی خلاق در رادیو اصول برنامه سازی خلاق در رادیو شناسایی ابعاد برنامه سازی خلاق در رادیو شناسایی مولفه های برنامه سازی…

  • ابعاد و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و چارچوبها و تاثیر مفاهیم دیگر مرتبط با آن

    ابعاد و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و چارچوبها و تاثیر مفاهیم دیگر مرتبط با آن رفتار شهروندی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اهمیت رفتار شهروندی سازمانی پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی…

  • پرسشنامه شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات

    پرسشنامه شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری منابع انسانی پرسشنامه استراتژی برون سپاری پرسشنامه استاندارد برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات دانلود پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات و…

  • پروتکل درمانی آموزش گروهی مهارت ابراز وجود و جرات ورزی

    پروتکل درمانی آموزش گروهی مهارت ابراز وجود و جرات ورزی کلمات کلیدی : پروتکل درمانی جرات ورزی پروتکل درمانی ابراز وجود خرید پروتکل درمانی ابراز وجود دانلود پروتکل درمانی ابراز وجود اثربخشی آموزش گروهی مهارت ابراز وجود اثربخشی آموزش گروهی…

  • مبانی نظری شناسایی و تحلیل مولفه های استراتژی های منابع انسانی در بررسی ارزیابی عملکرد مدیران

    مبانی نظری شناسایی و تحلیل مولفه های استراتژی های منابع انسانی در بررسی ارزیابی عملکرد مدیران مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیران مبانی نظری استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های…

  • جرایم قابل استرداد

    جرایم قابل استرداد جرایم استرداد مجرمین جرایم قابل استرداد دانلود مقالات حقوق قرارداد استرداد ایران و ترکیه قرارداد مجرمین ایران و فرانسه دانلود مقاله جرایم قابل استرداد رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله جرایم قابل استرداد     جرایم قابل…

  • ابعاد و مولفه های هوش اخلاقی از دیدگاه لنیک و کیل و بررسی آنها در قرآن کریم وائمه معصومین

    ابعاد و مولفه های هوش اخلاقی از دیدگاه لنیک و کیل و بررسی آنها در قرآن کریم وائمه معصومین هوش اخلاقی مولفه های هوش اخلاقی مولفه های هوش اخلاقی لنیک وکیل ابعاد هوش اخلاقی ابعاد هوش اخلاقی لنیک وکیل اصول…

  • بکارگیری کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط و ارائه تکنیک های بازاریابی متناسب با این شرکت ها

    بکارگیری کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط و ارائه تکنیک های بازاریابی متناسب با این شرکت ها کارآفرینی سازمانی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه ماهیت شرکتهای کوچک و متوسط بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط آمیخته بازاریابی کارآفرینانه آمیخته بازاریابی کارآفرینی…

  • آثار تربیتی مطلوب حج از منظر قرآن و روایات

    آثار تربیتی مطلوب حج از منظر قرآن و روایات آثار تربیتی حج آثار تربیتی حج از نگاه قرآن آثار تربیتی حج از نگاه روایات آثار حج در آیات و روایات بررسی مبانی و آثار تربیتی حج تحقیق آثار تربیتی حج…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش 71 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش 71 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش مبانی نظری…

  • بررسی و سنجش اهمیت حاکمیت شرکتی بر توسعه بازار سرمایه

    بررسی و سنجش اهمیت حاکمیت شرکتی بر توسعه بازار سرمایه توسعه و گسترش بازار سرمایه پایان نامه توسعه بازار سرمایه پایان نامه حاکمیت شرکتی چارچوب نظری حاکمیت شرکتی حاکمیت شرکتی در ایران حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت ها حاکمیت…

  • چالش های جامعه مدنی در حکومت اسلامی

    چالش های جامعه مدنی در حکومت اسلامی دموکراسی حکومت اسلامی چالش های جامعه مدنی شکل گیری جامعه مدنی در ایران چه تضادی میان جامعه مدنی به عنوان یکی از عناصر نظام مدرن با حکومت اسلامی مبتنی بر تعالیم دینی وجود…

  • فساد مالی و اداری در ایران و چگونگی پیشگیری و مبارزه با آن

    فساد مالی و اداری در ایران و چگونگی پیشگیری و مبارزه با آن پایان نامه فساد اداری عوامل موثر بر فساد اداری راهکارهای مبارزه با فساد اداری مصادیق فساد اداری راهکارهای مبارزه با فساد اداری پیشگیری از فساد اداری عوامل…

  • الگوی رضایت شغلی بر مبنا فرسودگی شغلی در زنان شاغل

    الگوی رضایت شغلی بر مبنا فرسودگی شغلی در زنان شاغل کلمات کلیدی : تعارض کار و خانواده مولفه هاي فرسودگي شغلي مولفه هاي تعارض كار و خانواده تعارض کار - خانواده و مولفه های تاثیر پذیر از آن مدل رضايت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش شغلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش شغلی مبانی نظری نگرش شغلی مبانی نظری در مورد نگرش شغلی مبانی نظری نگرش شغلی کارکنان مبانی نظری در مورد نگرش شغلی کارکنان پیشینه نگرش شغلی پیشینه تحقیق نگرش شغلی پیشینه پژوهش نگرش شغلی…

  • بررسی رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری (آپدیت شده)

    بررسی رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری (آپدیت شده) صله رحم بخشایشگری رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری بررسی تاثیر روابط اجتماعی و فامیلی بر رفتار های انسانی دانلود پایان نامه رشته روان شناسی دانلود پایان نامه روان شناسی رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی 2 کلمات کلیدی : مبانی نظری مهارت های اجتماعی ادبیات نظری مهارت های اجتماعی چارچوب نظری مهارت های اجتماعی فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی دانلود مبانی نظری مهارت های اجتماعی…

  • اعتراض به رأی داور در حقوق ایران

    اعتراض به رأی داور در حقوق ایران اعتراض به رأی داور پایان نامه اعتراض به رأی داور اعتراض به رأی داور در حقوق ایران موارد اعتراض به رأی داور اعتراض به رأی داور در قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض به…

  • مبانی نظری اهداف و تاثیر حضور آمریکا و اسرائیل در کردستان عراق و نقش آنها در تحولات این منطقه

    مبانی نظری اهداف و تاثیر حضور آمریکا و اسرائیل در کردستان عراق و نقش آنها در تحولات این منطقه کلمات کلیدی : مبانی نظری اسرائیل استراتژی اسرائیل در خاورمیانه مبانی نظری تحولات کردستان عراق تحولات سیاسی و امنیتی کردستان عراق…

  • مبانی نظری نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی

    مبانی نظری نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند سازی سکونتگاه…

  • نگاه متخصصین به رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی

    نگاه متخصصین به رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی برنامه درسی تلفیقی تلفیق برنامه درسی برنامه درسی تربیت‌بدنی تلفیقی برنامه درسی تلفیق در ایران رویكردهای تلفیقی در برنامه درسی تلفیق در برنامه درسی ابتدایی رویکرد تلفیقی در…

  • مفهوم و ماهیت خلاقیت و بررسی عوامل تاثیر گذار بر نوشتن خلاق

    مفهوم و ماهیت خلاقیت و بررسی عوامل تاثیر گذار بر نوشتن خلاق دانلود پایان نامه نوشتن خلاق دانلود پایان نامه خلاقیت نوشتاری عوامل موثر بر پروش خلاقیت نوشتاری بررسی عوامل تاثیر گذار بر نوشتن خلاق بررسی عوامل تاثیر گذار بر…

  • ​​​​​​​مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن 34 صفحه

    ​​​​​​​مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن 34 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه استرس و مدل های آن مبانی نظری استرس و مدل های آن پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن پیشینه داخلی…

  • نتایج نظرسنجی عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

    نتایج نظرسنجی عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مراحل پیاده سازی erp نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp در سازمان نتایج نظرسنجی عوامل کلیدی موفقیت erp نتایج نظرسنجی عوامل موفقیت پیاده سازی…

  • مقاله ترجمه شده رشته مهندسی کامپیوتر با عنوان بازگشت سرمایه ی امنیتی برای پلت فرم های ابری

    مقاله ترجمه شده رشته مهندسی کامپیوتر با عنوان بازگشت سرمایه ی امنیتی برای پلت فرم های ابری امنیت ابری متریک ها کنترل ها بازگشت سرمایه‎(ROI)‎ بازگشت سرمایه ی امنیتی ‏‎(ROSI)‎ تحلیل سودهزینه مقاله ترجمه شده رشته مهندسی کامپیوتر با عنوان…