مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق 86 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق 86 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری اخلاق
پیشینه تحقیق اخلاق
فصل دوم پایان نامه نظریه های فلسفی اخلاق
مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه پژوهش نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه نظری نظریه های فلسفی اخلاق
ادبیات نظری نظریه های فلسفی اخلاق
چارچوب نظری نظریه های فلسفی اخلاق

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

مقدمه 

     برای ارزش‌های اخلاقی می توان سه سطح حقیقی، نظری و عملی قائل شد که سطوح نظری و عملی آن دارای دو ساحت فردی و اجتماعی است. از این رو ارزش‌های اخلاقی را می-توان در سه جهان و از سه منظر مطالعه نمود:

     در جهان اول (جهان حقیقی) و از منظر فلسفی چیستی اخلاق تبیین می شود؟ فیلسوفان اخلاق، نظام‌های اخلاقی را صرف نظر از  ظهور و بروزشان در فرد یا جامعه خاصی بررسی می کنند. آنها تلاش می کنند تا خوب و بد اخلاقی را برای نوع بشر تعریف، توجیه و تبیین نمایند. از این منظر، نظام اخلاقی همچون موجودی متشکل از عناصر و اجزایی با روابط درونی نگریسته می شوند. ارزش‌های اخلاقی عناصر تشکیل دهندۀ نظام‌های اخلاقی اند که به صورت ارزش‌های غایی و ارزش‌های وسیله ای با یکدیگر مرتبط می-شوند. ارزش غایی در حکم ساختار یک نظام اخلاقی عمل می-کند.

 

 

 

    مناظر جهان دوم و سوم از آن روان شناسان و جامعه-شناسان اخلاق است که چگونگی ظهور و بروز ارزش‌های اخلاقی را در افراد و جوامع توصیف و تبیین می کنند. 

   در جهان دوم (جهان فردی) و از منظر روانشناختی، چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی فرد به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می شود. در این مقام، نظام اخلاقی دارای سطوح نظری(شناختیـ نگرشی) و عملی (مهارتی) است. در این سطح دلایل ـ انگیزه ها و مهارت های فرد عناصر تشکیل دهندۀ نظام اخلاقی هستند که دلایل و انگیزه ها به مثابه ساختار آن عمل می کنند. روان شناس تلاش می کند سازوکارهای مؤثر بر دلایل ـ انگیزه ها و مهارت های اخلاقی و دیالکتیک آنها را درون فرد تحلیل کند.

 

 

 

در جهان سوم(جهان اجتماعی) و از منظرجامعه شناختی چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی افراد یک جامعه به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می شود. در این مقام نیز ارزش‌ها، دارای سطوح آرمانی(نظری) و واقعی(عملی) هستند. جامعه شناس تلاش می کند سازوکارهای مؤثر بر سطوح آرمانی و واقعی ارزش‌ها و دیالکتیک آنها را درون جهان اجتماعی تحلیل کند. 

 تلاش می کنیم با مرور نظریه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی، به یک گونه شناسی معتبر از نظام‌های اخلاقی و چگونگی و چرایی توزیع متفاوت آنها در جامعه آماری مورد پژوهش، دست یابیم.

 

 

 

 

 

 

2-2- نظریه های فلسفی 

  مقدمه

   فرااخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی سه گونه از مطالعات اخلاقی  در حیطۀ فلسفۀ اخلاق اند. از آنجا که هدف ما از مرور نظریات فلسفی، دست یابی به یک گونه شناسی از نظام‌های اخلاقی است مرور فلسفی ما به اخلاق هنجاری  محدود می شود. 

      اخلاق هنجاری بخشی از فلسفۀ اخلاق است که دربارۀ کنش های اخلاقی سخن می گوید و در پی تبیین نظامی از قواعد و اصول حاکم بر رفتار اخلاقی است. اخلاق هنجاری دو سطح دارد.

 

 

 

 

     فیلسوفان اخلاق در سطح اول از معیارهای کلی اخلاقی سخن می گویند، یعنی به این پرسش که معیار خوب بودن یک منش یا کنش انسانی چیست؟ پاسخ می دهند.

     در سطح دوم از خوبی و بدی یا اخلاقی و غیراخلاقی بودن کنش های خاص بحث می کنند، یعنی به این پرسش که کدام منش یا کنش آدمی خوب است؟ پاسخ می دهند. بدین ترتیب در سطح اول به «معیارهای اخلاقی» و در سطح دوم به «اصول اخلاقی » دست می یابند. به عبارت دیگر، در سطح اول، از معیار کلی خوبی و بدی کنش ها بحث می کنند و در سطح دوم، مصادیق آن معیار کلی را تعیین می  کنند. می توان گفت در یک سطح «ارزش غایی» و بر اساس آن در سطح دیگری، «ارزش‌های وسیله ای» را معین می کنند.

 

 

 

   در اخلاق هنجاری، نظریه ها، دیدگاه ها و نظام‌های اخلاقی متفاوت و متعددی وجود دارد به گونه ای که گونه-شناسی آنها موضوع پژوهش های فلسفی بسیاری بوده  است. یک گونه شناسی خوب، گونه شناسی است که از طریق قیاس و استقرا هر دو به دست آید؛ یعنی منطقی و مانع است تا هر نظام اخلاقی تنها در یک گونه قرارگیرد و جامع است تا هیچ نظام اخلاقی از نظر نیفتد.

 

 

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

 گونه ­شناسی نظام‌های اخلاقی

    علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان نوعی گونه ­شناسی از نظام‌های اخلاقی ارائه می­دهد. ایشان معتقدند علم اخلاق عبارت است از فنی که پیرامون ملکات انسانی بحث می­کند، ملکاتی که مربوط به قوای نباتی و حیوانی و انسانی اوست تا فضایل آنها را از رذائلش جدا سازد و معلوم کند کدام یک بد، رذیله و مایه نقص اوست تا آدمی بعد از شناسایی آنها خود را با فضایل بیاراید و از رذایل دور کند. اصلاح اخلاق و تحصیل ملکات فاضله در دو طرف علم و عمل و پاک کردن دل از خوی های زشت با «تلقین علمی» و «تکرار عملی» ممکن است که خود اینها به دو طریق ممکن می­شود که البته ایشان در ادامه راه سومی نیز بدان می­افزاید که این سه عبارتند از:

    «راه اول در نظر داشتن فوائد دنیایی فضایل و فوائد علوم و آرائی که مردم آن را می­ستایند. این طریقه همان طریقه معهودی است که علم اخلاق قدیم، اخلاق یونان و غیره بر آن بنا شده است و قرآن کریم اخلاق را از این طریق استعمال نکرده و زیربنای آن را مدح و ذم مردم قرار نداده که ببینیم چه چیزهایی در نظر عامۀ مردم ممدوح و چه چیزهایی مذموم است؟ چه چیزهایی را  جامعه می­پسندد و چه چیزهایی را جامعه نمی­پسندد و قبیح می­داند.

 

     راه دوم از تهذیب اخلاق این است که آدمی فوائد آخرتی آن را در نظر بگیرد و این طریقه، طریقۀ قرآن است. اخلاق را از راه غایات اخروی، اصلاح و تهذیب می­کند که یک یک آنها کمالات حقیقی قطعی هستند نه کمالات ظنی. این روش اصلاح اخلاق، طریقۀ انبیا است که نمونه­های بسیاری از آن در قرآن آمده و نیز به طوری که پیشوایان ما نقل کرده­اند در کتب آسمانی گذشته نیز بوده ­است.

 

    راه سومی هم وجود دارد که مخصوص قرآن کریم است و در هیچ یک از کتب آسمانی که تاکنون به ما رسیده یافت نمی­شود و نیز از هیج یک از تعالیم انبیا گذشته نقل نشده و نیز در هیج یک از مکاتب فلاسفه و حکمای الهی دیده نشده و آن عبارت است از این که انسان‌ها را از نظر اوصاف و طرز تفکر طوری تربیت می­کند که دیگر محل و موضوعی برای رذایل اخلاقی باقی نمی­گذارد و به عبارت دیگر اوصاف رذیله و خوی های ناستوده را از طریق رفع از بین می­برد نه دفع؛ یعنی اجازه نمی­دهد که رذایل در دل ها راه یابد تا درصدد برطرف کردنش برآیند، بلکه دل ها را آن چنان با علوم و معارف خود پرکرده که دیگر جایی برای رذایل باقی نمی­گذارد. هرعملی که انسان برای غیر خدا انجام می­دهد لابد منظوری از عمل دارد؛ یا می­خواهد عزتی به دست آورد یا از نیرویی می­ترسد که می­خواهد از شر آن محفوظ بماند. قرآن کریم هم عزت را منحصر در خدای سبحان کرده ان العزه لله جمیعاً و هم نیرو را منحصر در او کرده ان القوه لله جمیعاً و اگر براستی این دو قضیه برای کسی معلوم شود یعنی علم یقینی به آن داشته یاشد تمام بدی ها و پستی­ها از دلش شسته می­شود.(طباطبایی،1364: 265-264)

 

 

 

   ایشان با یادآوری همین بحث می­نویسند: «مقتضای روش اول این است که نفس خود را اصلاح کنیم و ملکات آن را تعدیل نماییم تا صفات خوبی به دست آوریم. صفاتی که مردم و جامعه آن را بستایند. روش دوم نیز نظیر اولی است با این تفاوت که هدف و غرض در این دو روش متفاوت است. در روش اول جلب توجه و حمد و ثنای مردم و در دومی سعادت حقیقی و دائمی ولی هر دو در این معنا شریکند که هدف نهایی آنها، فضیلت انسان از نظر عمل است. ولی در روش سوم هدف از تهذیب اخلاق تنها و تنها رضای خداست. مقاصد نیز به تبع آن متفاوت است. عشق به جمال و زیباپسندی فطری بشر است. علاقه به محبوب به جایی می­رسد که هیچ چیز را نمی­بیند مگر آنکه قبل از آن و با آن خدا را می­بیند و موجودات از مرتبه استقلال ساقط می­شوند. پس صورت های علمی و طرز فکر چنین کسی غیر از دیگران­ است؛ برای این که دیگران به هر چیزی که نظر می­کنند از پشت حجاب استقلال نگاه می­کنند ولی او این حجاب را پس­زده و این عینک را از چشم برداشته است. همچنین از نظر عمل با دیگران متفاوت است او از آنجا که غیرخدا را دوست نمی­دارد قهراً جز تحصیل رضای او هدفی ندارد پس هدف او با هدف مردم متفاوت است چون او تاکنون مانند سایر مردم هرچه می­کرد به منظور کمال خود می­کرد، ولی حالا هرکاری می­کند بدان جهت می­کند که محبوبش دوست دارد.

 

 

 

    نظام اخلاقی اول یعنی مکتب حکما و فلاسفه تنها به سوی حق اجتماعی و نظام اخلاقی دوم تنها به سوی حق واقعی و کمال حقیقی؛ یعنی آنچه مایۀ سعادت آدمی در آخرت است فرا می­خواند، ولی قرآن کریم به سوی حقی دعوت می­کند که نه ظرف اجتماع گنجایش آن را دارد و نه آخرت و آن خدای تعالی است. قرآن اساس تربیت خود را براین پایه نهاده که خدا یکی است و شریکی ندارد و این زیربنای دعوت اسلام است که بندۀ خالص بار می­آورد و عبودیت محض را نتیجه می­دهد و چقدر میان این سه روش فاصله است. محبت و عشق و شور، انسان محب و عاشق را به کارهایی وا می­دارد که عقل اجتماعی آنها را نمی­پسندد، چون ملاک اخلاق اجتماعی همین عقل اجتماعی است یا به کارهایی وا   می­دارد که فهم عادی ـ که اساس تکالیف عمومی و دینی  است ـ آن را نمی­فهمد(همان:طباطبایی،1364: 271-279)

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری در مورد نظریه های فلسفی اخلاق

2-2- نظریه های فلسفی 2

2-2-1- گونه شناسی نظام‌های اخلاقی 3

2-2-1-1- پیامدگرایی 8

2-2-1-2- وظیفه گرایی 17

2-2-1-3- فضیلتگرایی 24

2-2- 2-گونه شناسی برگزیده 32

پیشینه نظری پژوهش در مورد نظریه های فلسفی اخلاق 

2-3-5- چارچوب نظری 48

2-3-5- 1-  مدل نظری 74

6-1- فهرست منابع 77

 

  • استاندار سازی انواع پرس

    استاندار سازی انواع پرس پرس هیدروفرمینگ سیال هیدرولیک فشرده سازی ضایعات استاندار سازی انواع پرس سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل دانلود پروژه رشته مکانیک خرید پروژه رشته مکانیک فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل…

  • مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر

    مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر حقوق بشر روابط بین المللی جهانی سازی حقوق بشر دانلود مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر خرید مقالات حقوقی همکاری در فروش فایل همکاری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و نظریه های آن 38 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و نظریه های آن 38 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری اضطراب ادبیات تحقیق اضطراب پیشینه تحقیق استرس مبانی نظری نظریه های اضطراب پیشینه تحقیق در مورد اضطراب پیشینه تحقیق نظریه های اضطراب مبانی…

  • پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان نقش رسانه های جمعی در تربیت كودكان و نوجوانان

    پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان نقش رسانه های جمعی در تربیت كودكان و نوجوانان بزهکاری دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان نقش رسانه های جمعی در تربیت كودكان و نوجوانان بررسی تاثیر اخبار تلویزیون…

  • مطالعه و شناخت ساختار سرعتی و عمقی پوسته فلات ایران با روش وارون سازی زمانهای رسید امواج طولی زلزله های ثبت شده

    مطالعه و شناخت ساختار سرعتی و عمقی پوسته فلات ایران با روش وارون سازی زمانهای رسید امواج طولی زلزله های ثبت شده ساختمان سرعتی پوسته در اصفهان امواج طولی زلزله پوسته فلات ایران ساختار سرعتی و عمقی پوسته فلات ایران…

  • بررسی ماده 128 و تبصره آن از قانون آیین دادرسی کیفری

    بررسی ماده 128 و تبصره آن از قانون آیین دادرسی کیفری ق آ د ک امور کیفری جزا و جرم شناسی قانون آئین دادرسی کیفری دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی بررسی ماده 128 و تبصره…

  • پاورپوینت مدیریت زمان

    پاورپوینت مدیریت زمان پاورپوینت مدیریت زمان مدیریت زمان تحقیق مدیریت زمان مقاله مدیریت زمان ویژگیهای زمان ارزش و اهمیت زمان ارزش و اهمیت زمان اصول مديريت زمان رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع مدیریت زمان، در قالب ppt…

  • مبانی ساختار سازمانی

    مبانی ساختار سازمانی سازمان ساختار سازمانی اثر بخشی سازمان مبانی ساختار سازمانی دانلود مقالات مدیریت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مدیریت رفتن به سایت اصلی…

  • بررسی ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ سد ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ

    بررسی ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ سد ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ارزیابی زیست محیطی ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ سد ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ بررسی اثرات زیست محیطی سدها ارزیابی اثرات زیست محیطی سدهاpdf مزایا و معایب سد سازی سد و اثرات مخرب آن بر محیط زیست مضرات…

  • پاورپوینت و ارائه کامل فرآیند دمش و انواع آن

    پاورپوینت و ارائه کامل فرآیند دمش و انواع آن انواع دمش فرآیند دمش ساختار دمش دانلود پاورپوینت فیزیک خرید پاورپوینت فیزیک پاورپوینت فیزیک دانلود پاورپوینت رشته فیزیک سایت دانلود پاورپوینت فیزیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل…

  • پروپوزال بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده

    پروپوزال بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده ابعاد سازمان یادگیرنده مولفه های سازمان یادگیرنده مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش پروپوزال سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده رویکردی نو در…

  • آشنایی با فیلتراسیون غشایی در صنعت لبنیات با تاکید بر فیلترهای هاردشل

    آشنایی با فیلتراسیون غشایی در صنعت لبنیات با تاکید بر فیلترهای هاردشل شیر و فرآورده های لبنی فیلتراسیون غشایی فیلترهای هاردشل فیلتراسیون غشایی در صنعت لبنیات با تاکید بر فیلترهای هاردشل فراپالایش تكنولوژی شیر و فرآورده های لبنی دانلود پایان…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تحلیل رفتار متقابل

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تحلیل رفتار متقابل کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تحلیل رفتار متقابل مبانی نظری تحلیل رفتار متقابل پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل پیشینه داخلی تحلیل رفتار متقابل پیشینه خارجی تحلیل رفتار متقابل پیشینه پژوهش…

  • ماهیت حقوقی معاملات با حق استرداد در نظام حقوقی ایران

    ماهیت حقوقی معاملات با حق استرداد در نظام حقوقی ایران پایان نامه معاملات با حق استرداد ماهیت معاملات با حق استرداد ارکان معاملات با حق استرداد آثار معامله با حق استرداد اوصاف حقوقی معاملات با حق استرداد معاملات با حق…

  • پرسشنامه تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز

    پرسشنامه تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر پرسشنامه ارزش ویژه برند مدل آکر پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره بیست و شش پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 پاورپوینت حسابداری فعاليتهاي كشاورزي تعاريف…

  • بررسی و تشریح ابعاد و نظریه های هویت فرهنگی

    بررسی و تشریح ابعاد و نظریه های هویت فرهنگی کلمات کلیدی : ابعاد هویت فرهنگی نظریه های هویت فرهنگی ابعاد و نظریه های هویت فرهنگی پایان نامه در مورد هویت فرهنگی تحقیق در مورد هویت فرهنگی تحقیق در مورد ابعاد…

  • عملكرد آگهی ها و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب

    عملكرد آگهی ها و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب دانلود پایان نامه عملكرد آگهی ها دانلود پایان نامه روانشناسی تبلیغات دانلود پایان نامه چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب دانلود پایان نامه مدیریت بازرگانی دانلود پایان نامه عملكرد آگهی ها و…

  • بررسی وضعیت صنعت داروسازی ایران

    بررسی وضعیت صنعت داروسازی ایران چگونگی شکل گیری تولیدات داروئی کشور وضعیت صنعت داروسازی ایران دانلود مقاله بررسی وضعیت صنعت داروسازی ایران ضعف های درون سازمانی موجود در صنعت داروسازی ایران همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل…

  • دانلود پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی با روایی و پایایی

    دانلود پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی دانلود پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرخت پرسشنامه هوش سازمانی البرخت دانلود پرسشنامه…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس دانش آموزان

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس دانش آموزان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس دانش آموزان مبانی نظری عزت نفس دانش آموزان پیشینه تحقیق عزت نفس دانش آموزان پیشینه داخلی عزت نفس دانش آموزان…

  • نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری در سازمان های دولتی

    نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری در سازمان های دولتی پیشگیری از فساد اداری روشهای پیشگیری از فساد اداری پیشگیری فساد اداری نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از فساد اداری راهکارهای پیشگیری از فساد اداری راه های…

  • ارکان حقوقی و فقهی سرقت و بازشناسی آن از مفاهیم مشابه

    ارکان حقوقی و فقهی سرقت و بازشناسی آن از مفاهیم مشابه ارکان جرم سرقت ارکان حقوقی جرم سرقت ارکان فقهی جرم سرقت سرقت در فقه اهل سنت سرقت در فقه امامیه مفاهیم مشابه سرقت پایان نامه سرقت دانلود پایان نامه…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی رویکردهای درمانی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی رویکردهای درمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رویکردهای درمانی مبانی نظری رویکردهای درمانی پیشینه تحقیق رویکردهای درمانی پیشینه داخلی رویکردهای درمانی پیشینه خارجی رویکردهای درمانی پیشینه پژوهش رویکردهای درمانی پیشینه نظری رویکردهای درمانی…

  • ماهیت اصطلاحی مصلحت و تاریخچه آن در حقوق جزا

    ماهیت اصطلاحی مصلحت و تاریخچه آن در حقوق جزا ماهیت اصطلاحی مصلحت مصلحت در حقوق جزا تاریخچه مصلحت در حقوق جزا جایگاه مصلحت در حقوق كیفری دانلود پایان نامه مصلحت دانلود پایان نامه مصلحت در حقوق جزا تحولات مصلحت در…