مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق 99 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق 99 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری اخلاق
پیشینه تحقیق اخلاق
مبانی نظری نظریه های اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های اخلاق
مبانی نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق
پیشینه پژوهش نظریه های جامعه شناسی اخلاق
چارچوب نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق
فصل دوم پایان نامه نظریه های جامعه شناسی اخلاق

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

مقدمه

نظریه های جامعه شناختی، اخلاق را پدیده ای اجتماعی می-بینند و طبیعی است که در تبیین آن بر جامعه و عوامل اجتماعی تأکید کنند، ولی از آنجا که اخلاق خود پدیده ای چندبعدی و منتشر است که به  صورت های مختلفی نمودار می-شود، جامعه شناسان نیز وجوه متفاوتی از آن را برجسته می بینند. البته زمینه های وجودی و معرفتی متفاوت جامعه-شناسان نیز در اتخاذ رویکردهای متفاوت به اخلاق دخیل-اند. در میان نظریه های جامعه شناختی می توان سه رویکرد عاطفه گرایی، مادی ـ معیشتی و عقلانی را رصد نمود.    

 

 

 

 

2-3-2- 1- عاطفه گرایی

2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی

دورکیم از محدود جامعه شناسانی است که به طور مستقل دربارۀ اخلاق اندیشیده و نوشته است. هدف او تأسیس علم اخلاق برای جوامعی است که از دنیای گذشته و اخلاقیات آن بریده است و باید با اخلاقیات جدید سر و سامان یابد. این علم می گوید، جوامع جدید، اخلاق خاص خویش را پدید     می آورند، همچنانکه جوامع گذشته، اخلاق خاص خود را پدید آوردند.

     از نگاه دورکیم هر نظام اخلاقی یک دستگاه قواعد رفتار است و قواعد اخلاقی نیز انواعی دارد: اخلاق روزمره، اخلاق حرفه ای، اخلاق مدنی، اخلاق قراردادی. اما همۀ فنون قاعده هایی دارند که چگونگی رفتار را مشخص می-کنند. پس قواعد اخلاقی چه تفاوتی با قواعد دیگر دارند؟ دورکیم با پیروی از کانت پاسخ می دهد که قواعد اخلاقی الزام آورند، ولی او می خواهد تبیینی علمی و تجربی از اخلاق ارائه کند و البته برخلاف ادعای کانت، مدعی است مفهوم تکلیف به تنهایی تمامی معنای اخلاق را پوشش نمی-دهد و برای کامل کردن آن باید علاوه بر تکلیف، مطبوعیت یا دلپذیری را نیز به آن افزود. پس وجه صوری اخلاق همان تکلیف و الزام کانت است و وجه محتوایی آن دلپذیری است. عقل و عاطفه با هم، امر اخلاقی را شکل می-دهند.

         دلپذیری عمل، انسان را به سوی خویش می کشد، ولی عمل اخلاقی به گونه ای است که فرد نمی تواند بدون سختی و بی آنکه اجباری بر خویش وارد آورد آن را انجام دهد. عمل اخلاقی بدون اعمال اجبار و فشار بر طبیعت فرد، ممکن نمی شود. چگونه این دو جنبۀ متناقض ـ اجبار و دلپذیری ـ در مفهوم اخلاق جمع می شوند؟ 

 

  دورکیم برای تشخیص قواعد اخلاقی از قواعد دیگر به پیامدهای تخطی از قواعد توجه می دهد. اصولاً تخطی از قواعد، دو دسته پیامد یا نتیجه به همراه دارد: 

1) دسته ای از پیامدها به صورت تکوینی و مکانیکی، نتیجۀ عمل تخلف از قاعده اند. اگر بهداشت را رعایت نکنیم مریض می شویم. 

2) در دستۀ دیگر میان عمل و نتیجۀ آن، این پیوند تکوینی وجود ندارد. این نوع پیامد، نتیجۀ تکوینی و طبیعی خود عمل نیست، بلکه پاداشی است که به عمل داده می شود.

 

     «تعیین پاداش به ویژگی های کنش بستگی ندارد، بلکه در رابطه با ناهمسازی رفتار با قاعدۀ   نهی کننده آن  است. وجود قاعده و رابطه ای که عمل با آن دارد، تعیین کنندۀ پاداش است. بنابراین      آدم کشی در زمان جنگ بد نیست. بدین ترتیب، مفهوم ژرف تری از پاداش به دست می آید. پاداش از محتوای عمل بر نمی خیزد، بلکه ناشی از عدم انطباق و ناهمسازی عمل با قاعده ای-است که از پیش نهاده شده است. ما تنها به این دلیل ساده که قواعدی اعمالی را منع می کنند، مراقبیم که آن اعمال را انجام ندهیم. تکلیف همان خصلت اجباری اعمالی است که با قواعد اخلاقی سازگارند.»(دورکیم،1360: 58 )

 

      تکلیف و اجبار ما را به ناکافی بودن اخلاق فایده-گرایی آگاه می کند. اصولاً دورکیم فایده گرایی را اخلاق نمی دانست و از این رو متولیان و مروجان آن، مورد انتقاد جدی او بودند. به  ویژه دورکیم از این نظر با آنان مشکل داشت که آن را تنها اخلاق ممکن برای جهان دنیوی جدید می دانستند. منازعۀ دورکیم با این نحله در تمامی آثار او بازگو شده است.

     دلپذیری، نیز نابسندگی تبیین کانت و وظیفه گرایی را به ما نشان می دهد. دورکیم در اخلاق، برای عاطفه و احساسات ناعقلانی سهمی چاره ناپذیر قائل می شود؛ تمایلاتی که کانت از ابتنای اخلاق بر آنها به شدت احتراز می کرد و اتفاقاً اشتباه گذشتگان را در همین نکته می دید.

 

     رابطۀ این دو عنصر(تکلیف و دلپذیری) برحسب زمان تغییر می کند. در هر دوره ای، سهم هر کدام کم یا زیاد می شود. رابطۀ میان آنها در یک دوره معین نیز از فردی به فردی متفاوت است. برای بعضی افراد، عمل اخلاقی دلپذیر است و بعضی افراد، حس قاعده یابی دارند و در تکاپوی یافتن امر و فرمان اند. هر فرد، اخلاق مشترک را به شیوه خود بیان می کند و تحت تأثیر محیط، تعلیم و تربیت و میراث اخلاقی، قواعد اخلاقی را از روزنۀ ویژه ای می بیند. 

 

   دورکیم برای تشریح نظر خود به یک مقایسه روی می-آورد و مفهوم «اخلاق» را با مفهوم «مقدس» مقایسه می-کند. از نظر تاریخی رابطۀ خویشاوندی آنها را توضیح می-دهد. مفهوم مقدس دو ویژگی دارد: چیز مقدس، هم حرمت دارد و ما را از خود دور می کند و هم مورد عشق و خواست ماست. این همان احساس دوگانه ای است که متناقض می-نماید. شخصیت انسانی نیز با همین جنبۀ دوگانه، به ما عرضه می گردد. هنگامی که این شخصیت از آن دیگری است، القا کنندۀ گونه ای احساس مذهبی در ماست که با ما فاصله دارد. چنانکه گویی این شخصیت با هاله ای از تقدس که جداکنندۀ او از دیگر چیزهاست احاطه شده است، ولی در عین حال این شخصیت مورد علاقه و گرایش ماست و تلاش-های ما در راستای تکامل آن است؛ آرمانی است که می-کوشیم به کامل ترین وجهی که در توان ماست، آن را محقق کنیم.

 

      «اگر زندگی اخلاقی را با حیات مذهبی مقایسه نکنیم دریافت آن بسیار دشوار خواهد شد. طیّ سده ها، حیات اخلاقی و زندگی دینی پیوندهای تنگاتنگی با یکدیگر داشته و حتی یکسره با هم در آمیخته  اند و حتی امروزه ناگزیریم بپذیریم که این پیوند نزدیک در اکثریت آگاهی-ها پایدار مانده است. بنابراین، پیداست که حیات اخلاقی نتوانسته و هرگز نخواهد توانست خویشتن را از کلیه خصلت های مشترکش با حیات دینی بی نیاز سازد. پس باید چیزی از دین در اخلاق و چیزی از اخلاق در دین وجود داشته باشد و عملاً حیات اخلاقی کنونی سراپا انباشته از دین گرایی است. البته این بنیاد مذهبی تغییر می کند. مسلم است که این دین گرایی اخلاقی گرایش دارد که کاملاً از دین گرایی خداشناسانه جدا و متمایز گردد.»(دورکیم،1360 :67)

دورکیم از مقایسۀ امر مقدس و اخلاق نتیجه می گیرد که ریشۀ امر اخلاقی را باید در امر مقدس جستجو کرد. حکمروا بودن قواعد اخلاقی و بی نیاز بودن آنها از کنترل بیرونی ناشی از همین امر است.  

      دورکیم برداشت ذهنی عالمان و فیلسوفان اخلاق را نقد و طرد می کند و تبیینی علمی را جایگزین آن می سازد. باید دید، این تبیینِ بدیل، چگونه است؟

     نخستین اصل موضوعۀ دورکیم این است که مخاطب تکالیف اخلاقی، موجودات آگاه یا انسان‌ها هستند و هر عملی تنها می تواند دو هدف داشته باشد: خود فرد یا دیگرانی جز او!

 

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

     شاید در نگاه اول، سخن گفتن از اخلاق با رویکرد منفعت­گرایی یا مادی معیشتی دشوار به نظر برسد، ولی گلدنر، درست از همین منظر به چگونگی ارتباط اخلاق با جامعه­شناسی مدرن می­پردازد و تلاش می­کند تا خودداری جامعه­شناسان از تبیین جامعه­شناختی اخلاق را تشریح کند. او می­پرسد چرا جامعه­شناسی اخلاق پا نگرفت؟ و با وجود اینکه اخلاق در مقام متغیر مستقل، جایگاه برجسته­ای در نظریه­های جامعه­شناسی دارد، ولی هیچگاه در جایگاه متغیر وابسته این نظریه­ها قرار نمی­گیرد؟ به زعم وی این مسئله به ماهیت اخلاق و هویت جامعه­شناسی مدرن­ بر می­گردد و با طرح و وارسی آن می­توان به تبار اخلاق و جامعه­شناسی پی­برد.

­ از نگاه وی فایده­باوری و اصالت سودمندی در فرهنگ بورژوازی، علت بحران اخلاقی جوامع مدرن است و جامعه شناسی غربی نیز پاسخی به چالش­های فرهنگ اصالت سودمندی است.

     او دربارۀ شکل­گیری طبقۀ متوسط و فرهنگ آن معتقد است که «طبقه متوسط در کنار زندگی مسیحی دوره فئودال توسعه می­یافت و هرچند از پایگاه و منزلت محکمی برخوردار نبود، اما به علت مفید بودنش از طرف برگزیدگان تحمل می­شد. از دیدگاه نظام پایگاه­های اجتماعی فئودال، طبقه متوسطی وجود نداشت و از نظر اجتماعی از اهمیتی برخوردار نبود و به این علت است که آبه سی اس می­پرسد که طبقه سوم چیست؟ و پاسخ می­دهد چیزی نیست، اما می­خواهد چیزی بشود. از دیدگاه فئودال مسئله پایگاه طبقه متوسط مطرح نبود، بلکه فعالیت­هایی که انجام می­داد؛ یعنی خدمات و کارکردهای آن قابل اهمیت بود. اما پس از چندی طبقه متوسط به سودمندی خود غره شد و به ارزیابی قشرهای اجتماعی دیگر بر مبنای مفید بودن یا نبودن پرداخت. هنگامی که معیارهای سودمندی طبقه متوسط، توسط سایر گروه­ها هم پذیرفته و با ارزش محسوب شد بر اهمیت طبقه متوسط افزوده شد. دراین زمان به جای اینکه سودمندی فقط مبنایی برای تحمل این طبقه باشد به خودی خود مورد احترام قرار گرفت»(گلدنر،1383 :82).

        مفهوم سودمندی ریشه در تجربه بازار دارد، در بازار افراد می­توانند آنچه که می­خواهند خریداری کنند و دیگران هم آنچه را که مورد احتیاج بود تولید می­کنند و منشا اصلی فرهنگ سودمندگرا در تجربه بازار و دسترسی به بازار کالاها و خدمات بود. ارزیابی افراد یا فعالیت­ها از دیدگاه سودمندی شامل ارزیابی نتایجی می­شود که به دست می­آید. پیدایش و گسترش فرهنگ اصالت سودمندی از تحول اقتصاد مالکانه به اقتصاد بازاری و پیدایش طبقه­ای اجتماعی خبر می­داد که سرنوشت آن به بازار و محاسبه نتایج فعالیت­هایش بستگی داشت.

     فرهنگ سودمندگرا با مسیحیت که اهداف اخلاقی را با ارزش می­دانست و افراد را براساس پیروی از اخلاق دینی ارزشیابی می­کرد در تضاد بود. سودمندگرایی طبقه متوسط با اخلاق به عنوان پدیده­ای مقدس و ماورایی مطابقت نداشت.« بارون دهولباخ در طول عصر روشنگری اظهار می­دارد  که وظایف از طرف خدا به انسان محول نمی­شوند بلکه از ماهیت خود انسان سرچشمه می­گیرند. بیشتر فلاسفه آن دوره تعریف توسان را در مورد پرهیزگاری که معتقد بود وفاداری به انجام اموری است که عقل حکم می­کند پذیرفته بودند. افراد نباید به دیگران صدمه بزنند نه به این علت که قوانین کهن یا قوانین طلایی دین چنین می­گویند بلکه به این علت که چنین کاری دور از عقل است. به این ترتیب مسیحیت دچار یک بیماری مهلکی شد به طوری که در آخرین ربع قرن 19برای بسیاری از افراد جای تعجب نبود که نیچه از مرگ خدایان سخن می­گوید».(گلدنر،1383 :86)

    بنا به اصالت سودمندی، ارزش­گذاری تنها از طریق نتایج سودمند یک عمل ممکن می­شود و سودمندی نیز در زمان و مکان تغییر می­کند. درنتیجه مفید بودن حالتی نسبی است که بر طبق فایده­ای که در حالت خاص دارد و یا رابطه­ای که با سایر عوامل برای رسیدن به هدفی دارد سودمند دیده می­شود و سودمندگرایی به سوی نوعی نسبی­گرایی میل می­کند.« به طوری که جان لاک ضمن اینکه در جستجوی معیاری واحد و جهانی برای اخلاق خوشبختی بود تأکید می­کرد که به ندرت می­توان اصولی برای اخلاق پیدا کرد که بتوان نام برد و قواعد فضیلتی یافت که درجایی حقیر شمرده نشده و یا مورد نکوهش قرار نگرفته باشد؛ زیرا شیوه زندگی در جوامع تحت تأثیر عقاید عملی انسان‌ها و قواعد زندگی متضادی قرار دارد»(همان:87).

   از منظر این فرهنگ، معیارهای غیر این­جهانی و فراتر از انسان درمورد او قضاوت نمی­کنند بلکه انسان‌ها و ماهیت خودشان  آنها را ارزیابی می­کنند. اشیا در رابطه با انسان سودمند یا بی­فایده هستند و برای نفع و خوشبختی او وجود دارند. ارزیابی انسان‌ها و اشیا از منظر نتایج آنها؛ یعنی چگونه می­توان از آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کرد و اینکه آنها فی­نفسه چه هستند؟ و اینکه ذاتاً خوب باشند مطرح نیست. هیچ چیز به خودی خود خوب یا بد نیست بلکه باید دید چه نتایجی تولید می­کند؟

    بنابراین با فرهنگ اصالت سودمندی، ارزیابی دوبارۀ ارزش‌های بشری در پرتو فایده­باوری آغاز می‌گردد و کانون توجه از قضاوت اخلاقی تبدیل به قضاوتی شد که بر مبنای دانش انجام می­گیرد. این سؤال که آیا عملی ذاتاً صحیح است به تدریج جای خود را به کوشش برای ارزیابی نتایج عمل می­دهد. سؤال در مورد رفتار انسان به تدریج به جای اینکه بر مبنای «اخلاق» شکل بگیرد براساس«واقعیت ها» شکل می­گیرد.

     بدین­ترتیب، گلدنر نتیجه می­گیرد سودمندگرایی، حوزه اخلاق را محدود می­سازد و بر اهمیت قضاوت بر مبنای دانش تأکید کرده آن را توسعه می­دهد و ارزش اخلاقی را که در جهت اهداف از پیش تعیین شده کار می­کند تضعیف می­کند. به گزینش عمل بدون در نظر گرفتن تقدم اخلاقی آن می­پردازد و تأکید بر نتایج نامعلوم و موکول به آیندۀ قضاوت­های اخلاقی را به تعویق می­اندازد و آنها را به قضاوت بر مبنای دانش تجربی ضمیمه می­کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظریدر مورد  نظریه های جامعه شناسی اخلاق

نظریه های جامعه شناسی اخلاق 1

2-3-2- نظریه های جامعه شناسی 1

2-3-2- 1- عاطفه گرایی 2

2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی 2

2-3-2-1-2- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی 16

2-3-2-1-3- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته 27

2-3-3- 2- منفعت گرایی(مادی معیشتی) 38

پیشینه پژوهش در مورد نظریه های جامعه شناسی اخلاق

2-3-5- چارچوب نظری 63

2-3-5- 1-  مدل نظری 89

6-1- فهرست منابع 92

 

 

 

  • فصل دوم پایان نامه پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه ها

    فصل دوم پایان نامه پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه ها کلمات کلیدی : مبانی نظری استقرار مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت…

  • بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران

    بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران تاریخچه قالی ایران نماد و نشانه در قالی ایران قالیبافی در دوره صفویه دانلود پایان نامه قالیهای کتیبه ای قالیهای…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال های اضطرابی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال های اضطرابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال های اضطرابی مبانی نظری اختلال های اضطرابی پیشینه تحقیق اختلال های اضطرابی پیشینه داخلی اختلال های اضطرابی پیشینه خارجی اختلال های اضطرابی…

  • شاخص‌های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران

    شاخص‌های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران جهانی شدن مالیات عمومی شاخص‌های جهانی شدن اقتصاد دانلود پایان نامه رشته اقتصاد شاخص‌های جهانی شدن اقتصاد و موقعیت ایران فروش فایل دانلود پایان نامه اقتصاد خرید پایان نامه اقتصاد انجام پایان نامه…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی خودپنداره جسمانی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی خودپنداره جسمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خودپنداره جسمانی مبانی نظری خودپنداره جسمانی پیشینه تحقیق خودپنداره جسمانی پیشینه داخلی خودپنداره جسمانی پیشینه خارجی خودپنداره جسمانی پیشینه پژوهش خودپنداره جسمانی پیشینه نظری خودپنداره جسمانی…

  • پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان

    پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان پرسشنامه مد لباس پرسشنامه درگیری مد لباس پرسشنامه عوامل موثر بر درگیری مد لباس پرسشنامه پیامد های درگیری مد لباس رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

  • پاورپوینت آشنایی با انواع حشرات، آفت کش ها و تجهیرات کاربردی

    پاورپوینت آشنایی با انواع حشرات، آفت کش ها و تجهیرات کاربردی پاورپوینت پاورپوینت آشنایی با انواع حشرات و آفت کش ها طبقه بندی حشرات نقش سوسکها در انتقال بیماري راههای کنترل حشرات در خانه تعریف آفت کش آفت کش ها…

  • اثرات شبکه های اجتماعی اینترنتی بر مشارکت سیاسی کاربران در انتخابات ایران

    اثرات شبکه های اجتماعی اینترنتی بر مشارکت سیاسی کاربران در انتخابات ایران کلمات کلیدی : عوامل موثر بر مشارکت سیاسی مردم شبکه های اجتماعی اینترنتی در ایران تعریف شبکه های اجتماعی اینترنتی تاثير شبکه هاي اجتماعی بر انتخابات ایران تاثیر…

  • پایان نامه کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید با عنوان بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری

    پایان نامه کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید با عنوان بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری خواص پوششهای نانو ابزارهای براده برداری دانلود پایان نامه ساخت و تولید دانلود پایان…

  • دانلودکار آموزي شیمی طرح تزريق گاز امتزاجي رامشير

    دانلودکار آموزي شیمی طرح تزريق گاز امتزاجي رامشير کلمات کلیدی : دانلودکار آموزي شیمی طرح تزريق گاز امتزاجي رامشير رفتن به سایت اصلی نام فایل : کار آموزي شیمی طرح تزريق گاز امتزاجي رامشير فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید :…

  • بررسی روشهای میکروبی ازدیاد برداشت در مخازن نفتی

    بررسی روشهای میکروبی ازدیاد برداشت در مخازن نفتی استخرج نفت به روش میکروبی ازدیاد برداشت نفت به روش میکروبی روش های نوین ازدیاد برداشت نفت انواع روش های ازدیاد برداشت نفت دانلود تحقیق ازدیاد برداشت نفت ازدیاد برداشت از مخازن…

  • رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها

    رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها ضمان در رشوه تعریف رشوه در فقه حکم رشوه در فقه رشوه در فقه اسلامی تعریف رشوه در اسلام نحوه اثبات رشوه رشوه در قرآن رشوه در فقه شیعه رشوه…

  • فلسفه آفرینش جهان خلقت

    فلسفه آفرینش جهان خلقت توحید افعالی جهان خلقت حق مداری جهان دانلود مقاله فلسفه آفرینش جهان خلقت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه خرید پروژه و پایان…

  • پاورپوینت فصل هشتم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع مدیریت مسیر های شغلی و رفتار های منصفانه

    پاورپوینت فصل هشتم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع مدیریت مسیر های شغلی و رفتار های منصفانه کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل هشتم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه…

  • پرسشنامه خودشکوفایی گنجی 1386 با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه خودشکوفایی گنجی 1386 با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه خودشکوفایی پرسشنامه سنجش خودشکوفایی پرسشنامه خودشکوفایی تحصیلی دانلود پرسشنامه خودشکوفایی پرسشنامه استاندارد خودشکوفایی پرسشنامه‌ خود شكوفايي(گنجي، 1386) دانلود پرسشنامه خودشکوفایی گنجی 1386 رفتن به سایت اصلی…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی ذهن آگاهی روانشناختی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی ذهن آگاهی روانشناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی روانشناختی مبانی نظری ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه تحقیق ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه داخلی ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه خارجی ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه پژوهش…

  • مقاله کامل و جامع مدارات رادیویی

    مقاله کامل و جامع مدارات رادیویی مدارات رادیویی دانلود مقاله مدارات رادیویی مدولاسیون فرکانس نوسانات الکترومغناطیسی پلاریزاسیون آنتن دانلود مقالات رشته برق رفتن به سایت اصلی مقاله کامل و جامع مدارات رادیویی     پیشگفتار مدارات رادیویی به خصوص فرستنده…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش کسب و کار الکترونیک

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش کسب و کار الکترونیک مبانی نظری کسب و کار الکترونیک دانلود مبانی نظری کسب و کار الکترونیک پیشینه کسب و کار الکترونیک پیشینه تحقیق کسب و کار الکترونیک مبانی نظری و پیشینه تحقیق کسب و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس امنیت در کوهنوردی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس امنیت در کوهنوردی مبانی نظری احساس امنیت در کوهنوردی دانلود مبانی نظری احساس امنیت در کوهنوردی دانلود پیشینه تحقیق احساس امنیت در کوهنوردی پیشینه تحقیق احساس امنیت در کوهنوردی ادبیات نظری احساس امنیت در…

  • تحولات نظام آزادی مشروط در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید مجازات اسلامی

    تحولات نظام آزادی مشروط در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید مجازات اسلامی شرایط آزادی مشروط آزادی مشروط زندانیان آزادی مشروط زندانیان در حقوق ایران آزادی مشروط زندانیان در قانون جدید شرایط آزادی مشروط زندانیان پایان نامه آزادی مشروط…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کتابخانه های عمومی 50 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کتابخانه های عمومی 50 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کتابخانه های عمومی مبانی نظری کتابخانه های عمومی پیشینه تحقیق کتابخانه های عمومی پیشینه داخلی کتابخانه های عمومی پیشینه خارجی کتابخانه های عمومی…

  • تحقیق جامع و کامل ماهیت اوراق قرضه

    تحقیق جامع و کامل ماهیت اوراق قرضه دانلود تحقیق ماهیت اوراق قرضه ویژگی‌های اوراق قرضه انواع اوراق قرضه ابزارهای ویژه تامین مالی اوراق مشارک صکوک در گستره جهانی ابزارهای بازار سرمایه و تامین مالی رفتن به سایت اصلی عنوان: تحقیق…

  • مبانی نظری افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی

    مبانی نظری افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی تدوین برنامه بازاریابی مبانی نظری افزایش فروش مبانی نظری تدوین برنامه بازاریابی مبانی نظری افزایش فروش در شرکتها تدوین برنامه بازاریابی در راستای افزایش فروش افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سیاسی دانشجویان 85 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سیاسی دانشجویان 85 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هویت سیاسی پیشینه تحقیق هویت سیاسی پیشینه داخلی هویت سیاسی پیشینه خارجی هویت سیاسی پیشینه پژوهش هویت سیاسی چارچوب نظری هویت سیاسی فصل دوم پایان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد ارزش ویژه برند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد ارزش ویژه برند مبانی نظری ابعاد ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری ابعاد ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ابعاد ارزش ویژه برند ادبیات نظری ابعاد ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه ابعاد ارزش…