مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان دانلود مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان مبانی نظری و پیشینه…

  • خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی

    خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی خودروی برقی سیستم انتقال قدرت نحوه تامین انرژی و عملكرد خودروی برقی طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند مبانی نظری سنجش ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری سنجش ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند ادبیات نظری سنجش ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه سنجش ارزش…

  • مدیریت دانش مشتریان بانک با روشهای داده ‌کاوی

    مدیریت دانش مشتریان بانک با روشهای داده ‌کاوی داده کاوی در مدیریت دانش مشتریان بانک مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی مدیریت دانش مشتریان بانک با تکنیکهای داده کاوی مدیریت دانش مشتریان بانک با روشهای داده کاوی پایان نامه…

  • بررسی اصول و روشها مرتبط با بکارگیری انگاشت کیفیت زندگی در برنامه ریزی شهری

    بررسی اصول و روشها مرتبط با بکارگیری انگاشت کیفیت زندگی در برنامه ریزی شهری کلمات کلیدی : سنجش کیفیت زندگی پایان نامه کیفیت زندگی انگاشت کیفیت زندگی شهری پایان نامه انگاشت کیفیت زندگی شهری انگاشت کیفیت زندگی در برنامه ریزی…

  • پیشینه پژوهش و چارچوب نظری هویت سازمانی

    پیشینه پژوهش و چارچوب نظری هویت سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی مبانی نظری هویت سازمانی پیشینه تحقیق هویت سازمانی پیشینه داخلی هویت سازمانی پیشینه خارجی هویت سازمانی پیشینه پژوهش هویت سازمانی پیشینه نظری هویت سازمانی…

  • مقاله ترجمه شده تصمیم گیری قیمت گذاری زنجیره تأمین دو سطحی با یک تأمین کننده و دو خرده فروش تحت تنظیم مقررات کربن

    مقاله ترجمه شده تصمیم گیری قیمت گذاری زنجیره تأمین دو سطحی با یک تأمین کننده و دو خرده فروش تحت تنظیم مقررات کربن کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده آماده رشته مهندسی صنایع مقاله…

  • مقاله با عنوان استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش بزرگسالان

    مقاله با عنوان استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش بزرگسالان کلمات کلیدی : مقاله با عنوان استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش بزرگسالان رفتن به سایت اصلی مقاله با عنوان استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش بزرگسالان به تعداد 9…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت شغلی پرستاران

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت شغلی پرستاران کلمات کلیدی : مبانی نظری حمایت اجتماعی پرستاران پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی پرستاران مبانی نظری حمایت شغلی پرستاران پیشینه تحقیق حمایت شغلی پرستاران پیشینه داخلی حمایت شغلی پرستاران پیشینه خارجی حمایت شغلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها 2 مبانی نظری تحلیل پوششی داده ها ادبیات و مبانی نظری تحلیل پوششی داده ها پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها دانلود پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها دانلود مبانی نظری…

  • مبانی نظری توسعه زنجیره تامین طبق مدل های ترکیبی ناب و چابک

    مبانی نظری توسعه زنجیره تامین طبق مدل های ترکیبی ناب و چابک کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک توسعه زنجیره تامین استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های زنجیره تامین در الگوهای…

  • پاورپوینت آشنایی با تأمين منابع مالي و سرمايه

    پاورپوینت آشنایی با تأمين منابع مالي و سرمايه پاورپوینتآشنایی با تأمين منابع مالي و سرمايه تحقیق تأمين منابع مالي و سرمايه سرمايه گذاري وتامين مالي سرمایه درگردش منابع مالی اطلاعات لازم برای وام دهنده منابع تامين سرمايه روشهاي تامين سرمايه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش شخصی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش شخصی مبانی نظری مدیریت دانش شخصی پیشینه مدیریت دانش شخصی دانلود مبانی نظری مدیریت دانش شخصی پیشینه تحقیق مدیریت دانش شخصی ادبیات نظری مدیریت دانش شخصی فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش شخصی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش مدیریت دانش در دانشگاه 108 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش مدیریت دانش در دانشگاه 108 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

  • مقاله ترجمه شده رشته مکانیک و مواد با عنوان مدل ساختار مایع تعاملی برای نانو لوله های کربنی با در نظرگرفتن اثر اندازه‎ ‎نانو جریان و نانو ‏ساختار

    مقاله ترجمه شده رشته مکانیک و مواد با عنوان مدل ساختار مایع تعاملی برای نانو لوله های کربنی با در نظرگرفتن اثر اندازه‎ ‎نانو جریان و نانو ‏ساختار عدد نودسن پارامتر ‏ویسکوزیته بی ثباتی واگرایی سرعت جریان بحرانی تعامل ساختار…

  • پرسشنامه تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

    پرسشنامه تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی…

  • پاورپوینت تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين

    پاورپوینت تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين کلمات کلیدی : پاورپوینت تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين پاورپوینت تکريم ارباب رجوع پاورپوینت جلب رضايت مراجعين تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين تحقیق تکريم ارباب رجوع و جلب…

  • سابقه و کیفیت تکوین مدیریت و بررسی نظریه های متقدم و متاخر مدیریت اسلامی

    سابقه و کیفیت تکوین مدیریت و بررسی نظریه های متقدم و متاخر مدیریت اسلامی نظریه پردازان و رویکردشان در مدیریت مدیریت اسلامی مبتنی بر نامه 53 نهج البلاغه مبانی نظری تدوین الگوی مدیریت اسلامی مبانی نظری تدوین مدل جهت مدیریت…

  • انواع اختلالات مربوط به خوردن و عوارض ناشی از آن

    انواع اختلالات مربوط به خوردن و عوارض ناشی از آن کلمات کلیدی : اختلال خوردن تغذیه درمان اختلالات خوردن اختلالات خوردن در روانشناسی اختلال خوردن در روانشناسی انواع اختلالات مربوط به خوردن درمان اختلالات خوردن در کودکان تحقیق پایان نامه…

  • جزوه باکتری شناسی دکتر آریان

    جزوه باکتری شناسی دکتر آریان جزوه باکتری شناسی دکتر آریان رفتن به سایت اصلی جزوه باکتری شناسی دکتر آریان به تعداد 164 صفحه pdf دست نویس و بعدا تایپ شده 14 جلسه کلاس طول ترم   شامل سر فصل های…

  • دانلودکار آموزی کارخانه پشم گزارش

    دانلودکار آموزی کارخانه پشم گزارش کلمات کلیدی : دانلودکار آموزی کارخانه پشم گزارش رفتن به سایت اصلی نام فایل : کار آموزی کارخانه پشم گزارش فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 42 حجم : 2 مگابایت مقدمه احداث كارخانه پشم…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش معنوی کارکنان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش معنوی کارکنان مبانی نظری هوش معنوی کارکنان دانلود مبانی نظری هوش معنوی کارکنان پیشینه تحقیق هوش معنوی کارکنان ادبیات نظری هوش معنوی کارکنان فصل دوم پایان نامه هوش معنوی کارکنان مبانی نظری و پیشینه…

  • بررسی مفهوم جرم و عناصر سه گانه آن و تاثیر سلب اختیار در تحقق این عناصر

    بررسی مفهوم جرم و عناصر سه گانه آن و تاثیر سلب اختیار در تحقق این عناصر مفهوم جرم تحقق جرم عناصر سه گانه جرم دانلود پایان نامه سلب اختیار بررسی مفهوم جرم و عناصر سه گانه آن و تاثیر سلب…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مشارکت محلی روستایی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مشارکت محلی روستایی مبانی نظری مشارکت محلی پیشینه مشارکت محلی پیشینه تحقیق مشارکت محلی مبانی نظری پژوهش مشارکت محلی مبانی نظری و پیشینه مشارکت محلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت محلی دانلود مبانی نظری…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش انگیزش کاری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش انگیزش کاری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزش کاری مبانی نظری انگیزش کاری پیشینه تحقیق انگیزش کاری پیشینه داخلی انگیزش کاری پیشینه خارجی انگیزش کاری پیشینه پژوهش انگیزش کاری پیشینه نظری انگیزش کاری…