مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

  • پروپوزال سلامت روانی در دانش آموزان

    پروپوزال سلامت روانی در دانش آموزان کلمات کلیدی : پروپوزال سلامت روان پروپوزال سلامت روانی نمونه پروپوزال سلامت روان پروپوزال در مورد سلامت روان پروپوزال سلامت روانی در پسران پروپوزال سلامت روانی دانش آموزان پروپوزال سلامت روانی در دانش آموزان…

  • پاورپوینت کامل کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک

    پاورپوینت کامل کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک کلمات کلیدی : پاورپوینت کامل کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کامل کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تاليف دكتر عليرضا علي احمدي (دانشيار دانشگاه علم و…

  • شناسایی عوامل مطالبات معوق بانکی و بیان راهکارها در ایران و جهان

    شناسایی عوامل مطالبات معوق بانکی و بیان راهکارها در ایران و جهان مطالبات بانکی چیست راهکارهای وصول مطالبات عوامل موثر در وصول موفق مطالبات بانکی پایان نامه عوامل مطالبات معوق بانکی وصول مطالبات بانک صادرات راهکارهایی برای بهبود وصول مطالبات…

  • پروژه رشته معماری با عنوان بازار ایرانی

    پروژه رشته معماری با عنوان بازار ایرانی بازارهای ایرانی معماری بازار ایرانی طراحی معماری مراکز خرید دانلود پروژه بازارایرانی دانلود پروژه معماری بازار ایرانی دانلود پروژه طراحی معماری مراکز خرید رفتن به سایت اصلی دانلود پروژه رشته معماری با عنوان…

  • پرسشنامه ارزیابی بهره مندی از مدیریت دانش در تصمیم گیران مدیران

    پرسشنامه ارزیابی بهره مندی از مدیریت دانش در تصمیم گیران مدیران پرسشنامه مدیریت دانش دانلود پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانشpdf پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش دانلود پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش پرسشنامه نقش مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران پرسشنامه مدیریت دانش…

  • مدیریت استراتژیک منابع انسانی در معاونت نیروی انسانی سازمان ناجا

    مدیریت استراتژیک منابع انسانی در معاونت نیروی انسانی سازمان ناجا مدیریت استراتژیک مدیریت استراتژیک منابع انسانی مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان ناجا پایان نامه مدیریت استراتژیک منابع انسانی پایان نامه مدیریت استراتژیک منابع…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی با عنوان پیاده سازی تولید ناب در شرکت ساخت ماشین و ابزار تراکتور سازی تبریز

    پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی با عنوان پیاده سازی تولید ناب در شرکت ساخت ماشین و ابزار تراکتور سازی تبریز تولید ناب تولید ناب در ایران اجرا سیستم تولید ناب استقرار سیستم تولید ناب پیاده سازی سیستم تولید ناب…

  • کتاب معادلات ساختاری A First Course in Structural Equation Modeling

    کتاب معادلات ساختاری A First Course in Structural Equation Modeling کلمات کلیدی : کتاب معادلات ساختاری A First Course in Structural Equation Modeling رفتن به سایت اصلی کتاب معادلات ساختاری A First Course in Structural Equation Modeling به تعداد 174…

  • بررسی رابطه توكل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان

    بررسی رابطه توكل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان توكل بر خدا عزت نفس پیشرفت تحصیلی دانلود مقالات رشته روان شناسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان رابطه توكل بر خدا و پیشرفت تحصیلی در…

  • پاورپوینت روشهای غلبه بر تنبلي و انجام بيشترين كار در كمترين زمان

    پاورپوینت روشهای غلبه بر تنبلي و انجام بيشترين كار در كمترين زمان پاورپوینت روشهای غلبه بر تنبلي و انجام بيشترين كار در كمترين زمان پاورپوینت روشهای غلبه بر تنبلي پاورپوینت انجام بيشترين كار در كمترين زمان تحقیقروشهای غلبه بر تنبلي…

  • پایان نامه کشاورزی با عنوان تولید سیب زمینی در زمان طولانی

    پایان نامه کشاورزی با عنوان تولید سیب زمینی در زمان طولانی سیب زمینی تولید سیب زمینی تولید سیب زمینی در زمان طولانی دانلود پایان نامه تولید سیب زمینی تأثیرات آهك بر تولید سیب زمینی تأثیرات آبیاری قطره ای بر تولید…

  • بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتری به برند

    بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتری به برند تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتری به برند رابطه ارزش ویژه برند و رضایت مشتریان رابطه وفاداری به برند و رضایت مشتریان رابطه ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری…

  • پروپوزال بررسی خشونت علیه زنان از نگاه قرآن و احادیث

    پروپوزال بررسی خشونت علیه زنان از نگاه قرآن و احادیث خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان از نگاه قرآن خشونت علیه زنان از نگاه احادیث دانلود پروپوزال خشونت علیه زنان بررسی خشونت علیه زنان از نگاه قرآن و احادیث نمونه…

  • بررسی تطبیقی نظریه های مکاتب سیاسی در مورد غایت دولت با مسوولیت مدنی دولت

    بررسی تطبیقی نظریه های مکاتب سیاسی در مورد غایت دولت با مسوولیت مدنی دولت غایت دولت دانلود پایان نامه جبران خسارت دانلود پایان نامه مسوولیت مدنی دولت نظریه های مکاتب سیاسی بررسی تطبیقی نظریه های مکاتب سیاسی در مورد غایت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هیات مدیره

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هیات مدیره کلمات کلیدی : مبانی نظری هیات مدیره پیشینه تحقیق هیات مدیره پیشینه داخلی هیات مدیره پیشینه خارجی هیات مدیره پیشینه پژوهش هیات مدیره فصل دوم پایان نامه هیات مدیره مبانی نظری هیات مدیره…

  • احکام و آثار مرور زمان

    احکام و آثار مرور زمان انواع مرور زمان مرور زمان چیست آثار مرور زمان احکام مرور زمان مرور زمان کیفری احكام‌ و مقررات‌ مرور زمان‌ كیفری مرور زمان‌ كیفری‌ در حقوق ایران‌ مرور زمان در قانون آیین دادرسی کیفری دانلود…

  • پاورپوینت بررسی بیمه و بازنشستگی در نظام نگهداری منابع انسانی

    پاورپوینت بررسی بیمه و بازنشستگی در نظام نگهداری منابع انسانی دانلود رایگان پاورپوینت جایگاه بیمه و بازنشستگی در نظام نگهداری منابع انسانی بیمه و بازنشستگی در نظام نگهداری منابع انسانی بیمه بیکاری از مشکلات عمده تدوین قانون بیمه بیکاری بیمه…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی نقدشوندگی بازار

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی نقدشوندگی بازار کلمات کلیدی : مبانی نظری نقدشوندگی پیشینه تحقیق نقدشوندگی مبانی نظری نقدشوندگی بازار پیشینه تحقیق نقدشوندگی بازار پیشینه داخلی نقدشوندگی بازار پیشینه خارجی نقدشوندگی بازار پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار پیشینه نظری نقدشوندگی بازار…

  • بررسی تحلیلی جایگاه قاعده منع محاکمه مضاعف در اسناد بین المللی و حقوق ایران از دیدگاه قانون مجازات اسلامی و منابع فقهی

    بررسی تحلیلی جایگاه قاعده منع محاکمه مضاعف در اسناد بین المللی و حقوق ایران از دیدگاه قانون مجازات اسلامی و منابع فقهی منع محاکمه مجدد قاعده منع رسیدگی مجدد قاعده منع مجازات مضاعف منع محاکمه مجدد پایان نامه قاعده منع محاکمه…

  • ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی

    ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی رضایت شغلی تعهد سازمانی رضایت از کار رضایت از ترفیع ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی…

  • جزوه میکروبیولوژی آب

    جزوه میکروبیولوژی آب جزوه میکروبیولوژی آب فیزیولوژیکی رفتن به سایت اصلی جزوه میکروبیولوژی آب جزوه خلاصه اما پر نکته در مورد میکروبیولوژی آب که می تواند به بسیاری از دانشجویان در زمینه میکرو بیولوژی محیطی و کنترل کیفیت آب کمک…

  • پروپوزال ارزیابی و تطبیق راه حل های امنیتی در محاسبات ابری

    پروپوزال ارزیابی و تطبیق راه حل های امنیتی در محاسبات ابری امنیت در رایانش ابری پروپوزال محاسبات ابری doc پروپوزال رایانش ابری دانلود پروپوزال رایانش ابری پروپوزال امنیت در رایانش ابری پروپوزال راه حل های امنیتی در محاسبات ابری مقایسه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه ها و سبکهای فرزندپروری 59 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه ها و سبکهای فرزندپروری 59 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فرزندپروری مبانی نظری سبک های فرزندپروری پیشینه تحقیق فرزندپروری مبانی نظری نظریه های فرزندپروری پیشینه تحقیق نظریه های فرزندپروری پیشینه تحقیق سبک های…

  • پروپوزال میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش

    پروپوزال میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش پروپوزال ساختار سازمانی پروپوزال مدیریت دانش تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش رابطه ساختار سازمانی بر مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در شرکتها استقرار مدیریت دانش در شرکتهای فعال شهید رجائی…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 پاورپوینت داراييهاي نامشهود پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره هفده شناخت و اندازه گيري…