مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ساختار سازمانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ساختار سازمانی مبانی نظری ساختار سازمانی پیشینه ساختار سازمانی پیشینه تحقیق ساختار سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی پیشینه پژوهش ساختار سازمانی ادبیات نظری تحقیق ساختار سازمانی دانلود مبانی نظری ساختار سازمانی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره ی تمرکز مالکیت 45 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره ی تمرکز مالکیت 45 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تمرکز مالکیت مبانی نظری تمرکز مالکیت پیشینه تحقیق تمرکز مالکیت پیشینه داخلی تمرکز مالکیت پیشینه خارجی تمرکز مالکیت پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت…

  • پرسشنامه ارائه الگو مدیریت کیفیت خدمات ناجا

    پرسشنامه ارائه الگو مدیریت کیفیت خدمات ناجا پرسشنامه مدیریت کیفیت خدمات پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع پرسشنامه مدیریت کیفیت زنجیره تامین پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر پرسشنامه کیفیت خدمات پاراسورامان پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع اسپینوال پرسشنامه استاندارد tqm پرسشنامه سنجش مدیریت کیفیت…

  • بررسی تطبیقی نکاح و طلاق در فقه امامیه و حنفیه

    بررسی تطبیقی نکاح و طلاق در فقه امامیه و حنفیه نکاح در فقه حنفی نکاح در فقه امامیه شرایط نکاح در فقه حنفی نکاح فقه حنفی عقد نکاح در قانون مدنی ایران طلاق در قانون مدنی ایران حق طلاق در…

  • کارآفرینی سازمانی و عوامل موثر بر تمایل به آن

    کارآفرینی سازمانی و عوامل موثر بر تمایل به آن تمایل به کارآفرینی سازمانی مدل های کارآفرینی سازمانی انواع مدل های کارآفرینی سازمانی مولفه های کارآفرینی سازمانی مولفه های موانع کارآفرینی سازمانی موانع کارآفرینی سازمانی موانع کارآفرینی سازمانی در ایران ویژگی…

  • پاورپوینت استراتژی برند

    پاورپوینت استراتژی برند کلمات کلیدی : پاورپوینت استراتژی برند استراتژی برند تحقیق استراتژی برند مقاله استراتژی برند بررسی استراتژی برند تحلیل استراتژی برند تعریف برند اهمیت برند ارزش مالي نام تجاري استراتژي نام تجاري چرخه برنامه ریزی استراتژیک استراتژی کسب…

  • داوری در تجارت الکترونیک در ایران و حقوق بین الملل

    داوری در تجارت الکترونیک در ایران و حقوق بین الملل داوری در تجارت الكترونیك داوری در تجارت الكترونیك در ایران بررسی داوری الکترونیکی در حقوق ایران داوری در تجارت الكترونیك حقوق بین الملل داوری اینترنتی در تجارت بین‌المللی پایان نامه…

  • مبانی نظری امکان سنجی اجرای کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک

    مبانی نظری امکان سنجی اجرای کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد کارکنان بانک ملت شاخص های ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي…

  • پاورپوینت نظريه هاي رشد و توسعه اقتصادي

    پاورپوینت نظريه هاي رشد و توسعه اقتصادي کلمات کلیدی : پاورپوینت نظريه هاي رشد و توسعه اقتصادي نظريه هاي رشد و توسعه اقتصادي تحقیق نظريه هاي رشد و توسعه اقتصادي نظريه رشد اقتصادي ديويد ريكاردو تئوري مالتوس تئوري شومپيتر نظريه…

  • پاورپوینت مبحث اختلال نوشتن درس اختلالات یادگیری

    پاورپوینت مبحث اختلال نوشتن درس اختلالات یادگیری کلمات کلیدی : پاورپوینت مبحث اختلال نوشتن درس اختلالات یادگیری رفتن به سایت اصلی پاورپوینت مبحث اختلال نوشتن درس اختلالات یادگیری به تعداد 21 اسلاید مناسب اساتید و ارائه دانشجو منبع مناسب برای…

  • رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها

    رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها ضمان در رشوه تعریف رشوه در فقه حکم رشوه در فقه رشوه در فقه اسلامی تعریف رشوه در اسلام نحوه اثبات رشوه رشوه در قرآن رشوه در فقه شیعه رشوه…

  • آنالیز و مدلسازی سورسهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن تداخل بین کاربران

    آنالیز و مدلسازی سورسهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن تداخل بین کاربران کدهای CDMA دسترسی به کانال دسترسی چندگانه با تقسیم کد سیستمهای دستیابی چندگانه تقسیم کد آنالیز و مدلسازی کدهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن…

  • بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی

    بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی سیر تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تحولات امنیتی خلیج فارس طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس نظامهای امنیتی در منطقه خلیج فارس نقش قدرتهای خارجی…

  • بررسی تطبیقی اضطرار در حقوق مدنی و ارائه راهکارهای مناسب فقه شیعه

    بررسی تطبیقی اضطرار در حقوق مدنی و ارائه راهکارهای مناسب فقه شیعه مفهوم اضطرار اضطرار در فقه اضطرار در حقوق مدنی آثار اضطرار در حقوق مدنی راه حلهای مناسب فقه شیعه برای اضطرار مطالعه تطبیقی اضطرار در حقوق مدنی دانلود…

  • پاورپوینت مدیریت خلاقیت

    پاورپوینت مدیریت خلاقیت پاورپوینت مدیریت خلاقیت تحقیق مدیریت خلاقیت اهميت و ضرورت خلاقيت اهميت خلاقيت از جنبه كلي و عمومي اهميت خلاقيت از جنبه فردي اهميت خلاقيت از جنبه سازماني تعريف خلاقيت تعريف نوآوري تفاوت خلاقيت و نوآوري نظريه هاي…

  • پاورپوینت و ارائه کامل مدیریت زنجیره تامین SCM

    پاورپوینت و ارائه کامل مدیریت زنجیره تامین SCM تعریف مدیریت زنجیره تامین تاریخچه مدیریت زنجیره تامین تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک حوزه های مدیریت زنجیره تامین هماهنگی در زنجیره تأمین و نقش IT اطلاعات و اهمیت آن در زنجیره…

  • پاورپوینت ویژگیهای فنی مؤثر در انتخاب و بکارگیری مصالح

    پاورپوینت ویژگیهای فنی مؤثر در انتخاب و بکارگیری مصالح پاورپوینت ویژگیهای فنی مؤثر در انتخاب و بکارگیری مصالح ویژگیهای فنی مؤثر در انتخاب و بکارگیری مصالح مصالح ساختمانی و معماری مزیت شناخت مصالح برای معماران دو بخش شناخت مصالح معیارهای…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان 174 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان 174 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت اجتماعی زنان مبانی نظری هویت اجتماعی زنان پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان پیشینه داخلی هویت اجتماعی زنان پیشینه خارجی هویت اجتماعی زنان…

  • آیین نامه ایمنی تأسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن

    آیین نامه ایمنی تأسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن ایمنی زمین كننده ها تاسیسات الكتریكی ایمنی تاسیسات الكتریكی زمین کردن تاسیسات الكتریكی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن دانلود پایان نامه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حفظ و نگهداری نیروی انسانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حفظ و نگهداری نیروی انسانی مبانی نظری حفظ و نگهداری نیروی انسانی پیشینه حفظ و نگهداری نیروی انسانی دانلود مبانی نظری حفظ و نگهداری نیروی انسانی پیشینه تحقیق حفظ و نگهداری نیروی انسانی ادبیات نظری…

  • MEMS برای كاربردهای جدید بی سیم RF یا مایكروویو (موج بسیار كوتاه)

    MEMS برای كاربردهای جدید بی سیم RF یا مایكروویو (موج بسیار كوتاه) ماكروویو طنین اندازها القا كننده ها سیستم میكروالكترومكانیكی MEMS رفتن به سایت اصلی

  • علل عدم تمایل افراد به بیمه آتش سوزی

    علل عدم تمایل افراد به بیمه آتش سوزی بیمه آتش سوزی دانلود پایان نامه بیمه دانلود پایان نامه بیمه آتش سوزی دلایل عدم گرایش افراد به بیمه آتش سوزی بیمه آتش سوزی و دلایل عدم گرایش افراد به آن علل…

  • تجزیه و تحلیل و برنامه نویسی سیستم بیمه بدنه اتومبیل با زبان برنامه نویسی سی شارپ

    تجزیه و تحلیل و برنامه نویسی سیستم بیمه بدنه اتومبیل با زبان برنامه نویسی سی شارپ سیستم بیمه بدنه اتومبیل زبان برنامه نویسی سی شارپ ERD سیستم بیمه بدنه اتومبیل Class Diagram سیستم بیمه بدنه اتومبیل دانلود تجزیه و تحلیل…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بهزیستی معنوی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بهزیستی معنوی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بهزیستی معنوی مبانی نظری بهزیستی معنوی پیشینه تحقیق بهزیستی معنوی پیشینه داخلی بهزیستی معنوی پیشینه خارجی بهزیستی معنوی پیشینه پژوهش بهزیستی معنوی پیشینه نظری بهزیستی…

  • راهنمای انتشار و ثبت اوراق‌بهادار،ثبت شرکت‌ها و نهادهای مالی نزد سازمان بورس و اوراق‌بهادار

    راهنمای انتشار و ثبت اوراق‌بهادار،ثبت شرکت‌ها و نهادهای مالی نزد سازمان بورس و اوراق‌بهادار بورس اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق‌بهادار ثبت شرکت‌ها و نهادهای مالی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل…