مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 46 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری زنجیره تامین
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین
مبانی نظری چابکی زنجیره تامین
فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین
پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین
پیشینه داخلی مدیریت زنجیره تامین
پیشینه خارجی مدیریت زنجیره تامین
پیشینه پژوهش مدیریت زنجیره تامین
چارچوب نظری مدیریت زنجیره تامین

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت زنجیره تامین در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین

تعاریف مختصر و جامعی که می­توان از زنجیره ­تأمین و مدیریت زنجیره ­تأمین ارائه داد عبارتند از:

 

زنجیره­تأمین بر تمام فعالیت­های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خادم (استخراج) تا تحویل به مصرف­کننده نهایی و نیز جریان­های اطلاعاتی مرتبط به آن­ها مشتمل می­شود. به طور کلی زنجیره­تأمین زنجیره­ای است که همه فعالیت­های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، ازمرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف­کننده را شامل می­شود. (لادون ، 2002)

 

مدیریت زنجیره­تأمین به عنوان یک استراتژی مشترک باید برای ارتباط عملیات تجاری داخل سازمانی برای بدست آوردن فرصتهای بازار مشترک تعریف می­شود. (برئوساکس 1999و همکاران )[1]
همکاری فراگیر و جامع بین اعضاء شبکه زنجیره­تأمین در استراتژی از نظر تاکتیکی و تصمیم­گیری عملیاتی (برگچی 2005 و همکاران )[2]

 

بورگس و همکاران( 2006) مدیریت زنجیره­تأمین هماهنگی در تولید، موجودی، مکان­یابی و حمل­ونقل بین شرکت­کنندگان در یک زنجیره­تأمین است برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ­گویی و کارایی برای موفقیت در بازار. (بورگس و همکاران 2006)

 

مجموعه­ای از روش­های مورد استفاده برای یکپارچگی موثر و کارای تأمین­کنندگان، تولید­کنندگان، انبارها و فروشندگان به گونه­ای که به منظور حداقل­کردن هزینه­های سیستم و تحقق نیازهای خدمات، کالاها به تعداد صحیح در زمان مناسب تولید و توزیع گردند.(میان آبادی، 1391)

 

مدیریت زنجیره­تأمین به یکپارچه­سازی فعالیت­هایی که برای فراهم­نمودن مواد­اولیه، حرکت مواد میان تجهیزات، ساخت کالا، توزیع نهایی کالای قابل مصرف و پشتیبانی پس از فروش که با بهبود روابط اعضای زنجیره و در جهت کنترل و هدایت بهینه جریان کالا و خدمات صورت می­گیرد، گفته می­شود.(عالم تبریز، رحیمی 1388)

 

مدیریت زنجیره­تامین، مجموعه­ای از رویکردهایی است که در جهت کارایی کلی تامین­کنندگان مواد اولیه، کارخانه­داران، انبار کالاها و فروشگا­ه­ها آنچنان که کالا به مقدار مناسب در مکان مناسب و در زمان مناسب و با حداقل هزینه تولید و توزیع شود، به کار برده می­شود. اصطلاح مدیریت زنجیره تامین را می­توان به صورت وظیفه یکپارچه­سازی واحدهای سازمانی در طول زنجیره­تامین و هماهنگ­سازی جریان مواد و اطلاعات مالی به منظور برآوردن تقاضای مشتری و با هدف بهبود رقابت پذیری یک زنجیره­تامین تعریف نمود. (سیمچی لوی 2010)

 

 

 

2-13 یکپارچگی زنجیره­تأمین
در طول دهه گذشته مدیریت زنجیره ­تأمین  و مدیریت فناوری اطلاعات، توجه زیادی از دست­اندرکاران و پژوهشگران را به خود جلب نموده است. همانطورکه از تکنولوژی اطلاعات استنتاج می­شود، شرکت­ها گرایش زیادی به یکپارچگی دارند؛ بنابراین یکپارچگی، تکنیکی موثر در زنجیره­تأمین با تسهیم اطلاعات موثر در جهت بهبود عملکرد زنجیره­تأمین حساس، تلقی می شود. (زو و پنتون،2007 )[3]شراکت بین سازمان­ها، راهی معمول و موثر به جهت یافتن و باقی ماندن در بازار رقابتی است. این امر ممکن است در میان گستره اجتماع، اقتصاد، خدمات و تکنیک­های ارتباطی حادث شود. (منزر2000 و همکاران)

 

 

طبق نظر (پرسون و هاکانسون 2004)، ما می توانیم حداقل 3 روند متفاوت در پیشرفت راه حل­های لجستیک در صنعت در سال­های گذشته شناسایی کنیم. ابتدا افزایش یکپارچه­سازی در فعالیت­های لجستیک در خلال شرکت با هدف کاهش هزینه­هایی است معلوم شده نیازمند هماهنگی نزدیک­تر و همکاری با تأمین­کنندگان و مشتریان است. دومین مشخصه تمایل به­وجود آوردن سیستم تأمین موجودی، افزایش تخصص شرکت­های خصوصی است. جایگزینی فعالیت­های صنعتی از جمله فعالیت­های لجستیک مثالی از این گرایش است.

 

 

در نهایت سومین روند، مربوط به تغییرات و نوآوری است. اهمیت واکنش به تغییر تقاضای بازار، شرکت­ها را وادار می سازد تا هرچه بیشتر واکنش­پذیر، سریع­العمل و هوشمند باشند. شرکت­ها بی­وقفه دگرگون شده و برای افزایش اثر­بخش سازمان و رضایت مشتریان کلیدی تجدید ساختار می­کنند. کمبود منابع و شایستگی­های مورد نیاز برای دستیابی بر موفقیت­های رقابتی، مدیران شرکت­ها را وادار می­کنند که نگاهی عمیق­تر به عملکرد و حیطه فعالیت شرکت­های خود داشته باشند. حدود سازمانی برای ارزیابی امنیت، که چگونه منابع تأمین­کنندگان و مشتریان می­تواند برای خلق ارزش فوق­العاده بکار رود. تلاش­ها برای تنظیم اهداف و یکپارچگی منابع در حدو­مرز شرکت برای بدست آوردن ارزش بالاتر به عنوان ابتکار مدیریت زنجیره­تأمین شناخته شده است. (فاوست و مگنن 2002)[4]

 

 

 SCM می­تواند به عنوان یکپارچه­سازی فرآیند­های کلیدی تجارت تعریف شود، از مصرف­کننده نهایی به واسطه تأمین­کنندگان اصلی که محصولات، خدمات و اطلاعات را تهیه می­کنند و از این رو افزوده برای مشتریان و بقیه صاحبان سهام دارند (کوپر 1997)، با این حال، همه با این موضوع که یکپارچه­سازی و همکاری نزدیک­تر بهترین راه­حل درهمه مسائل است، موافق نیستند. باسک و جوگا[5] اعتقاد دارند که ما نیازمند تجدید ارزیابی در نگاه غالب بر مدیریت یکپارچه زنجیره­تأمین هستیم و پیشنهاد می­کنند که ایجاد دو قطب در استراتژی­های زنجیره­تأمین می­تواند منتهی به تفکیک و بالا بردن یکپارچگی نیمه نسبت به یکپارچگی کامل شود. برای بعضی شرکت­ها، یکپارچگی تنگاتنگ جوابگو می­باشد. برای سایرین، یکپارچگی متمرکز باید به عنوان هدف در انتخاب حوزه های مدیریت زنجیره­تأمین قرار گیرد، مثل مدیریت کیفیت و اندازه­گیری عملکرد. در حالی که در بقیه حوزه­ها کوشیدن برای یکپارچگی محدود، سودمند خواهد بود. طبق نظر آن­ها بنظر می­رسد، فشارهای همزمان مدیریت زنجیره­تأمین به سمت جهت مخالفی باشد. (هارلند 2001)[6]

 

 

 مطابق نظر اسکوجت – لارسون و باقچی 2002 [7]، یک رویکرد محتمل بر مدیریت زنجیره­تأمین  مطرح می­کند که عناصری مانند غلبه در برابر قدرت متوازن در زنجیره­تأمین بلوغ صنعت، درجه رقابت در صنعت و طبیعت محصولات ممکن است سطح مطلوب از یکپارچگی زنجیره­تأمین را مشخص کند.با توجه به مباحث ذکر شده در بالا می­توانیم ببینیم که در نقشه تحقیق شواهد کمی از سطح واقعی یکپارچه­سازی در میان شرکت­کنندگان در زنجیره­تأمین وجود دارد. در حقیقت شماری موارد مبهم در این زمینه وجود دارد.برای مثال ما درباره وسعت یکپارچه­ سازی مطمئن نیستیم و اینکه آیا مدیران شرکت باید از اطلاعات محدودی که می­بایست با شرکای زنجیره­تأمین به اشتراک بگذارند راضی باشند. آیا بهتر نیست در حوزه­های مختلفی مثل تولید، توزیع، تحقیق، توسعه و … همکاری داشته باشند. نقش فناوری اطلاعات نیز می­بایست روشن شود. با تمامی موارد فوق، شرکت­ها علاقمند هستند تا بدانند که آیا همکاری و اجرای تکنولوژی اطلاعات عملکرد سازمانی، به بهبود وضعیت سازمان منتج خواهد شد یا خیر؟

 

 

 

[1] .Bowersox et al.

[2] .Bagchi et al.

[3] .Zhou & Benton

[4] .Fawcett & Magnon 

[5] .Bask & Juga

[6] .Harland

[7] .Skojett Larson & bagchi

 

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده 1
فصل دوم: 2

مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین 2

 مدیریت زنجیره تأمین 3
2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین 3
2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین 4
2-12 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 8
2-13 یکپارچگی زنجیره تأمین 10
2-14 اهمیت یکپارچه سازی زنجیره تأمین 12
2-15 عملکرد زنجیره تأمین 13
2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیره تأمین 14
2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیره تأمین 19

2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره تامین 22

پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین

 ارتباط و تأثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین 29
2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین 29
2-20 یکپارچگی برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت زنجیره تامین 33
منابع 36

 

 

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

  • پرسشنامه بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

    پرسشنامه بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه یادگیری الکترونیکی پرسشنامه فرآیندهای مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بازرسی استقرار مدیریت دانش در سازمان بازرسی پرسشنامه تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی پرسشنامه…

  • مبانی تئوری و دستور کار آزمایشگاه حالت جامد

    مبانی تئوری و دستور کار آزمایشگاه حالت جامد ابررسانا اثر زیمان طولی و عرضی ترموکوپل ها و اثر ترموالکتریک منحنی هیسترزیس فرومغناطیس ها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل…

  • بررسی مدل های نظری مقابله با استرس

    بررسی مدل های نظری مقابله با استرس مقابله با استرس مدلهای مقابله با استرس مدلهای نظری مقابله با استرس تحقیق در مورد مقابله با استرس تحقیق در مورد مدلهای مقابله با استرس روشهای مقابله با استرس روشهای مقابله با استرس روشهای مقابله با…

  • قوتها و ضعفهای شبکه خبری الجزیره در سوریه

    قوتها و ضعفهای شبکه خبری الجزیره در سوریه کلمات کلیدی : پایان نامه بحران سوریه پایان نامه در مورد سوریه عوامل موثر در تحولات سوریه پایان نامه در مورد تحولات سوریه نقش شبكه الجزيره در تحولات سوريه نقاط قوت شبکه…

  • پروتکل درمانی شناختی رفتاری CBT افزایش عزت نفس

    پروتکل درمانی شناختی رفتاری CBT افزایش عزت نفس کلمات کلیدی : پروتکل درمانی افزایش عزت نفس پروتکل درمان افزایش عزت نفس cbt خرید پروتکل درمانی افزایش عزت نفس پروتکل درمان شناختی رفتاری افزایش عزت نفس پکیج درمان شناختی رفتاری افزایش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد درک شده کارکنان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد درک شده کارکنان مبانی نظری تعهد درک شده کارکنان پیشینه تحقیق تعهد درک شده کارکنان مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد درک شده کارکنان پیشینه پژوهش تعهد درک شده کارکنان ادبیات نظری تحقیق تعهد…

  • پاورپوینت آشنایی با کریستوفر الکساندر؛ پدر زبان های الگو

    پاورپوینت آشنایی با کریستوفر الکساندر؛ پدر زبان های الگو پاورپوینت آشنایی با کریستوفر الکساندر؛ پدر زبان های الگو تحقیق آشنایی با کریستوفر الکساندر؛ پدر زبان های الگو پاورپوینت پدر زبان های الگو تحقیق پدر زبان های الگو پاورپوینت کریستوفر الکساندر؛…

  • پرسشنامه تجربه خشونت زناشویی حاج یحیی با روایی و پایایی

    پرسشنامه تجربه خشونت زناشویی حاج یحیی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه خشونت زناشویی پرسشنامه تجربه خشونت زناشویی دانلود پرسشنامه تجربه خشونت زناشویی پرسشنامه تجربه خشونت زناشویی 32 سوالی پرسشنامه استاندارد تجربه خشونت زناشویی پرسشنامه تجربه خشونت زناشویی…

  • پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان رابطه هوش هیجانی با اعتماد به نفس

    پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان رابطه هوش هیجانی با اعتماد به نفس هوش هیجانی Emotional Intelligence اعتماد به نفس Confidence دانلود پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان رابطه هوش هیجانی با اعتماد به نفس تكنیك‌های مدیریت هیجانها…

  • رویکرد حقوق کیفری ایران به نقش حجاب و پوشش در سلامت جامعه

    رویکرد حقوق کیفری ایران به نقش حجاب و پوشش در سلامت جامعه نقش حجاب و پوشش در سلامت جامعه رویکرد حقوق کیفری ایران به حجاب حجاب در حقوق کیفری ایران ضمانت اجرای کیفری برای بدحجابی حجاب در قانون مجازات اسلامی…

  • بررسی دیدگاه ها و کارکردهای اوقات فراغت

    بررسی دیدگاه ها و کارکردهای اوقات فراغت کلمات کلیدی : پایان نامه اوقات فراغت دیدگاه های اوقات فراغت فعالیت بدنی در اوقات فراغت تاریخچه اوقات فراغت در ایران تاریخچه اوقات فراغت در جهان کارکردهای اجتماعی اوقات فراغت تاریخچه اوقات فراغت…

  • بررسی مقام روحانیون زرتشتی و نقش آنها در جامعه ایران باستان

    بررسی مقام روحانیون زرتشتی و نقش آنها در جامعه ایران باستان نقش روحانیون زرتشتی مغ و موبد در ایران باستان جامعه روحانیت ایران باستان نقش مذهبی و اجتماعی مغان دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانلود پایان نامه کارشناسی…

  • پروتکل درمانی اثر آموزش راهبردهای شناختی بر یادگیری

    پروتکل درمانی اثر آموزش راهبردهای شناختی بر یادگیری کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پکیج آموزشی راهبردهای شناختی یادگیری پروتکل درمانی راهبردهای شناختی یادگیری خرید پروتکل درمانی راهبردهای…

  • ارزیابی اثر فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان

    ارزیابی اثر فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان تاثیر سرمایه‌گذاری در فنّاوری اطلاعات بر بهره‌وری رویکردمهندسی مجدد سازمانی اثر فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان مهندسی مجدد فرایند‌های سازمانی اثر سرمایه‌گذاری فنّاوری اطلاعات بر بهره وری ارزیابی وضعیت مهندسی مجدد…

  • مدیریت دولتی نوین- آون هیوز

    مدیریت دولتی نوین- آون هیوز مدیریت دولتی نوین آون هیوز رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب مدیریت دولتی نوین- آون هیوز در 22 صفحه ورد و قابل ویرایش

  • مبانی نظری ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان

    مبانی نظری ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان رضایت مشتری رضایت شغلی کارکنان عوامل موثر بر رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی رابطه رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان مبانی نظری…

  • مبانی نظری مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر حس تعلق مکانی در سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی

    مبانی نظری مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر حس تعلق مکانی در سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی کلمات کلیدی : حس تعلق مکان سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری حس تعلق مکان بررسی ابعاد حس تعلق مکانی مبانی نظری عوامل موثر بر حس…

  • مطالعه و بررسی معادن گارنت برای ارزیابی میزان ذخیره ماده معدنی و خلوص آن

    مطالعه و بررسی معادن گارنت برای ارزیابی میزان ذخیره ماده معدنی و خلوص آن انواع گرونا در ایران كانی گارنت یا گرونا بررسیهای اکتشافی معادن کانی ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت ارزیابی ذخیره و خلوص گارنت براساس رخنمون های…

  • جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده

    جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده رفتن به سایت اصلی جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده   به تعداد 93 صفحه PDF  مناسب اساتید و…

  • پاورپوینت مسئولیت و اختیار در سازمانها

    پاورپوینت مسئولیت و اختیار در سازمانها پاورپوینت مسئولیت و اختیار در سازمانها مسئولیت و اختیار در سازمانها تعريف اختيار تعريف مسئوليت رابطه اختيار و مسئوليت تفويض اختيار اهمیت تفویض اختیار مزایای تفویض اختیار اصول تفويض اختيار چرا افراد تفویض اختیار…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر مدیریت دانش با فرآیند کارآفرینی سازمانی

    پرسشنامه بررسی تاثیر مدیریت دانش با فرآیند کارآفرینی سازمانی کلمات کلیدی : پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه نیومن و کنراد پرسشنامه کارآفرینی سازمانی پرسشنامه آنتونیک و هیستریچ پرسشنامه مدیریت دانش نیومن و کنراد پرسشنامه کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیستریچ پرسشنامه تاثیر…

  • پاورپوینت بازار کار، اشتغال و بيکاري

    پاورپوینت بازار کار، اشتغال و بيکاري کلمات کلیدی : پاورپوینت بازار کار شاخص هاي بازار کار اقتصاد کار بازار کار عرضه نيروي کار عوامل مؤثر بر عرضه نيروي کار منحني عرضه نيروي کار تقاضاي نيروي کار عوامل مؤثر بر تقاضاي…

  • مدل پویا درایوهای موتور القایی با رویکرد تابع انتقال با استفاده از متغیرهای DQ

    مدل پویا درایوهای موتور القایی با رویکرد تابع انتقال با استفاده از متغیرهای DQ تابع انتقال متغیرهای DQ درایوهای موتور القایی مدل پویا درایوهای موتور القایی مدل پویا درایوهای موتور القایی با رویکرد تابع انتقال با استفاده از متغیرهای DQ…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فشار عصبی 68 صفحه

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فشار عصبی 68 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فشار عصبی پیشینه تحقیق فشار عصبی پیشینه داخلی فشار عصبی پیشینه خارجی فشار عصبی پیشینه پژوهش فشار عصبی پیشینه نظری فشار عصبی ادبیات نظری فشار…

  • مبانی نظری ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی DEA و EFQM

    مبانی نظری ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی DEA و EFQM مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان مبانی…