مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

  • مقاله ترجمه شده رشته مدیریت و اقتصاد با عنوان استفاده از تکنولوژی رسانه های اجتماعی و عملکرد رابطه مشتری:بررسی براساس قابلیت های ‏CRM‏

    مقاله ترجمه شده رشته مدیریت و اقتصاد با عنوان استفاده از تکنولوژی رسانه های اجتماعی و عملکرد رابطه مشتری:بررسی براساس قابلیت های ‏CRM‏ قابلیت های ‏CRM‏ رسانه های اجتماعی عملکرد رابطه مشتری همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروشگاه…

  • چالش ها و راهکارها در تنظیم سوخت باتری

    چالش ها و راهکارها در تنظیم سوخت باتری تنظیم سوخت باتری چالش های تنظیم سوخت باتری راهکاری تنظیم سوخت باتری چالش ها و راهکارها در تنظیم سوخت باتری سوخت باتری تنظیم گاز دانلود مقالات برق و الکترونیک رفتن به سایت…

  • ارزیابی مدیریت كیفیت جامع در سازمانهای دولتی

    ارزیابی مدیریت كیفیت جامع در سازمانهای دولتی مدیریت نیروی كار نگرش و رفتار كاركنان ارزیابی مدیریت كیفیت جامع دانلود مقاله ارزیابی مدیریت كیفیت جامع در سازمانهای دولتی دانلود مقالات مدیریت دانلود مقالات رشته مدیریت رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله…

  • بررسی عمل و شخصیت حقوقی وقف و شرایط صحت آن

    بررسی عمل و شخصیت حقوقی وقف و شرایط صحت آن شرایط و شخصیت حقوقی وقف شرایط حقوقی وقف شخصیت حقوقی وقف دانلود پایان نامه وقف بررسی عمل حقوقی منشاء وقف شرایط صحت وقف شرایط مال موقوفه شرایط اداره وقف شرایط…

  • مسوولیت بدون تقصیر دولت و جایگاه آن در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران

    مسوولیت بدون تقصیر دولت و جایگاه آن در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مسوولیت حقوق عمومی مسوولیت بدون تقصیردولت مفهوم مسوولیت بدون تقصیر دانلود مقالات رشته حقوق جایگاه مسوولیت بدون تقصیر دولت در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران دانلود مقالات…

  • پاورپوینت آشنایی با ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک

    پاورپوینت آشنایی با ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک ماتریس ADL ADL Matrix معرفی ماتریس ADL مزایای ماتریس ADL عیب ماتریس ADL معرفی جدول مراحل…

  • پاورپوینت بررسی نظام اداری تطبیقی در کشور ژاپن

    پاورپوینت بررسی نظام اداری تطبیقی در کشور ژاپن کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی نظام اداری تطبیقی در کشور ژاپن ساختار حکومتی ژاپن محیط فرهنگی اجتماعی ژاپن مدیریت منابع انسانی در ژاپن سیستم های جبران خدمات و پاداش در ژاپن روابط…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل موثر بر وفاداری برند

    پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل موثر بر وفاداری برند پرسشنامه وفاداری برند پرسشنامه وفاداری به برند پرسشنامه عوامل موثر بر وفاداری برند پرسشنامه تاثیر عوامل موثر بر وفاداری برند دانلود رایگان پرسشنامه وفاداری به برند دانلود رایگان پرسشنامه وفاداری مصرف کننده…

  • دانلود پرسشنامه راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس

    دانلود پرسشنامه راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس کلمات کلیدی : پرسشنامه مهارتهای مقابله ای پرسشنامه مهارت های مقابله ای پرسشنامه پاسخهای مقابله ای پرسشنامه سبک مقابله ای پرسشنامه سبک های مقابله ای پرسشنامه مهارت های مقابله ای پرسشنامه راهبردهای…

  • پاورپوینت مدیریت زمان

    پاورپوینت مدیریت زمان پاورپوینت مدیریت زمان مدیریت زمان تحقیق مدیریت زمان مقاله مدیریت زمان ویژگیهای زمان ارزش و اهمیت زمان ارزش و اهمیت زمان اصول مديريت زمان رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع مدیریت زمان، در قالب ppt…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت ملی دانشجویان 104 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت ملی دانشجویان 104 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت ملی دانشجویان مبانی نظری هویت ملی دانشجویان پیشینه تحقیق هویت ملی دانشجویان پیشینه داخلی هویت ملی دانشجویان پیشینه خارجی هویت ملی دانشجویان…

  • مبانی نظری عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها

    مبانی نظری عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری…

  • پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام 2004 با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام 2004 با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : دانلود پرسشنامه مهارت های ارتباطی پرسشنامه مهارت های ارتباطی کودکان پرسشنامه سنجش مهارت های ارتباطی پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام 2004 پرسشنامه مهارت های ارتباطی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند 2 کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند پیشینه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی 63 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی 63 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری توانمندسازی ادبیات نظری توانمندسازی چارچوب نظری توانمندسازی فصل دوم پایان نامه توانمندسازی پیشینه تحقیق توانمندسازی پیشینه داخلی توانمندسازی پیشینه خارجی توانمندسازی پیشینه پژوهش توانمندسازی پیشینه تحقیقات توانمندسازی…

  • سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات-رشته مدیریت

    سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات-رشته مدیریت کلمات کلیدی : سوالات آزمون مشاوران فناوری و اطلاعات رشته مدیریت سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات رشته سخت افزار سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات رشته…

  • ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود

    ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود کیفیت سود ادبیات نظری کیفیت سود مبانی نظری کیفیت سود دانلود مبانی نظری کیفیت سود سطوح مختلف سود اهداف گزارشگری سود روشهای ارزیابی کیفیت سود عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود دیدگاه های مختلف…

  • پروپوزال پیاده سازی مدیریت دانش در ایران خودرو

    پروپوزال پیاده سازی مدیریت دانش در ایران خودرو کلمات کلیدی : پروپوزال مدیریت دانش دانلود پروپوزال مدیریت دانش نمونه پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال در مورد مديريت دانش دانلود نمونه پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال مدیریت دانش در ایران خودرو پروپوزال استقرار…

  • بررسی مبانی و ادله فقهی مذاهب خمسه در مورد نماز جمعه

    بررسی مبانی و ادله فقهی مذاهب خمسه در مورد نماز جمعه وجوب نماز جمعه در قرآن وجوب نماز جمعه در زمان غیبت وجوب تخییری نماز جمعه وجوب تعیینی نماز جمعه ادله وجوب نماز جمعه حکم وجوب نماز جمعه شرایط وجوب…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در كار 68 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در كار 68 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنويت در كار مبانی نظری معنويت در كار پیشینه تحقیق معنويت در كار پیشینه داخلی معنويت در كار پیشینه خارجی معنويت در كار…

  • اختلاف طرفین ازدواج در نوع و شرایط عقد نکاح

    اختلاف طرفین ازدواج در نوع و شرایط عقد نکاح کلمات کلیدی : شروط ضمن عقد وضعیت حقوقی عقد نکاح شروط ضمن عقد نکاح چیست وضعیت حقوقی عقد موقت ازدواج اختلاف زوجین در نوع عقد نکاح اختلاف زوجین در شرایط عقد…

  • بررسی شگردهای خبری شبکه الجزیره در تاثیرگذاری بر تحولات اخیر سوریه

    بررسی شگردهای خبری شبکه الجزیره در تاثیرگذاری بر تحولات اخیر سوریه کلمات کلیدی : پایان نامه بحران سوریه پایان نامه در مورد سوریه عوامل موثر در تحولات سوریه نقش رسانه ها در تحولات سوريه پایان نامه در مورد تحولات سوریه…

  • مبانی نظری و پیشینه هوش هیجانی 55 صففحه

    مبانی نظری و پیشینه هوش هیجانی 55 صففحه کلمات کلیدی : پیشینه تحقیق هوش هیجانی پیشینه خارجی هوش هیجانی پیشینه در مورد هوش هیجانی پیشینه پژوهشی هوش هیجانی پیشینه داخلی هوش هیجانی پیشینه نظری هوش هیجانی مبانی نظری هوش هیجانی…

  • پاورپوینت ارکان جهت ساز راهبردی

    پاورپوینت ارکان جهت ساز راهبردی دانلود رایگان پاورپوینت ارکان جهت ساز راهبردی پاورپوینت ارکان جهت ساز راهبردی ارکان جهت ساز راهبردی ماموريت (رسالت) سازمان مزیت های داشتن ماموریت اجزای ماموریت سازمانی چشم انداز (آرمان) سازمان ویژگی های چشم انداز روش…

  • پاورپوینت کیفیت زندگی کاری در دنیای امروز

    پاورپوینت کیفیت زندگی کاری در دنیای امروز پاورپوینت کیفیت زندگی کاری در دنیای امروز تعریف کيفيت زندگي کاري شاخص های کیفیت زندگی کاری سازمان وکیفیت زندگی کاری شاخص های هشت گانه کیفیت زندگی کاری ابعاد کيفيت زندگي کاري فلسفه وجودی…