مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات 73 صفحه کامل و جامع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات 73 صفحه کامل و جامع

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه تبلیغات
مبانی نظری تبلیغات
پیشینه تحقیق تبلیغات
پیشینه داخلی تبلیغات
پیشینه خارجی تبلیغات
پیشینه پژوهش تبلیغات
پیشینه نظری تبلیغات
ادبیات نظری تبلیغات
چارچوب نظری تبلیغات
پیشینه تبلیغات در ایران

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات می باشد. در بخش اول مبانی نظری تبلیغات تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه تحقیق تبلیغات در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

تعریف تبلیغات
کاتلر[1] (2002)، تبلیغات را هرگونه ارایه و عرضه ی ایده ها، کالاها یا خدمات از یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه که مستلزم پرداخت هزینه باشد، تعریف می کند اما در این میان تبلیغی اثزبخش است که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده، تاثیری خاطره انگیز داشته باشد و کنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسیِ مخاطبان را بیدار نماید. بدین منظور استفاده از مجموع عواملی لازم است که بتوانند حس و ادراک مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و به اهداف مورد انتظار تبلیغ، تحقق بخشند.

اثربخشی تبلیغات تجاری در یک الگوی علمی مشخص با توجه به اهداف تبلیغاتی تبیین می گردد و درجه یا میزانی که دهنده ی سفارش به هدف های مورد نظر خود دست می یابد و دارای فرآیند برنامه ریزی مشخص و مرحله ای تحقیقاتی شامل: تعیین اهداف، تخصیص بودجه، تصمیم گیری راجع به پیام و رسانه و مقایسه با اهداف از پیش تعیین شده، می باشد. چنانچه تمام مراحل به درستی طی شود، میزان اثربخشی تبلیغات تا حد قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. از مراحل مهم این نوع فرآیندها، انجام تحقیقات به منظور تعیین میزان تاثیر تبلیغ بر مخاطبان است که طی آن عواملی که در اثربخشی تبلیغات نیز موثرند، مشخص می گردند (صمصام شریعت و همکاران، 1386).

 

 

 

 

می‌توان تعاریف دیگری را برای تبلیغات بدین صورت بیان كرد:

·        تلاش برای ارائه آموزه ها، ایده ها، دلایل، شواهد یا ادعاها، با سبك هایی از طریق رسانه های ارتباطی، برای تقویت هدف یا مبارزه با ضد هدف.

·        پیام های دیداری گفتاری، كه با سبكی خاص، از طریق وسایل تبلیغاتی، مردم را به طریقی علاقمند و موافق یك نوع محصول، خدمت، فكر، دیدگاه یا مارك بخصوص می‌كند.

·        كلیه اشكال ترغیب عمومی، برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا خدمت كه بوسیله صاحب كالا یا موسسه، برای خریداران احتمالی ، بوسیله پیام مستقیم یا از طریق وسایل تبلیغاتی، انجام میگیرد.

·        تكنیكی كه برای تأثیر گذاردن بر رفتار انسان، ماهرانه از نمادها و نشانه ها استفاده می‌كند.

·        انجمن تجارت آمریكا : تبلیغات هر شكلی از پرداخت است كه به صورت غیرشخصی تقدیم و پیشرفت عقاید، خوبی ها و خدمات را با یك سری كارهای معین، ضمانت می‌كند.

·        فرانك جفكینز : مفهوم تبلیغات یعنی آنچه كه ما می‌خواهیم هنگام خرید یا فروختن بدانیم.

·        رابرت زاچر: تبلیغات به معنی ارتباطات و اطلاعا ت وابسته به تولیدات خدمات یا عقاید است كه در طی تماسهای فردی و براساس پرداختهای ناشی از فروش محصول یا در طی كسب اعتبار مناسب حاصل می‌شود (علیئی ، 1390).

 

 

 

 

 

در حقیقت، ساده ترین تعریفی که برای تبلیغات می توان ارایه نمود، چنین است: تبلیغات تلاشی است برای فروش بیشتر توسط یک بنگاه یا یک صنعت. چمبرلین[2] (2000)، تبلیغات را عاملی می داند که «با تغییر خواسته ها و سلایق بر میزان تقاضا اثر می گذارد» به عقیده ی شپرد[3] (2001)، تبلیغات یک عامل برای ایجاد وفاداری در مصرف کنندگان نسبت به مارک تجاری یا کالای خاص می باشد. ساموئلسون[4] (2002)، تبلیغات را عامل افزایش بازارهای فروش می داند که در عین حال اطلاعات مفیدی نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد (دهقانی و همکاران، 1383).

 

 

تبلیغ در زبان پارسی و در فرهنگ پارسی معین نیز بدین گونه معنا شده است: رسانیدن پیام یا خبر یا مطلبی به مردم، ابلاغ، موضوعی را با انتشار اخبار و با وسایل مختلف مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و غیره در اذهان عمومی جاگیر کردن. تبلیغات بازرگانی از زمره مفاهیمی است که به زعم وضوح ابتداییۀ اریه تعریفی جامع و مانع از آن با دشواری رو به رو است. می توان گفت، تبلیغات تجاری یعنی عملی که توجه ی مردم را به کالا یا داد و ستدی برانگیزد و به عبارت دیگر، کوششی در تدارک و انتشار آگهی ها، با هدف مثبت نشان دادن مصرف یک کالا. تبلیغ تجاری با هدف معرفی کالا در بازار و تحرک خریداران بالقوه صورت می گیرد و در مفهوم وسیع کلمه، عبارت است از انتشار اطلاعات یک کالا به منظور تحت تاثیر قرار دادن افراد یا گروه های خاص اجتماعی (ساجدی و نعمتی، 1391).

 

 

 

 

 

به طور کلی، تبلیغات را به دو دسته به شرح ذیل تقسیم نموده اند:

تبلیغات مستقیم
پیام دهنده خود را هر چند با رنگ و لعاب و بوق و کرنا همراه کرده باشد اما صریح و بی پروا به مخاطبین خود ابلاغ می کند . در این روش مستمعین و بینندگان متن یا تصویری را بعنوان پیام و اطلاعیه « تبلیغی» دریافت می کنند و پیام دهندگان نیز در موقع و مقام « مبلغ » قرار دارند و شناخته می شوند.بهترین فایده در تبلیغات مستقیم برای گیرندگان پیام آن است که آنها لااقل از تبلیغی بودن پیام آگاهند و از این جهت در معرض غافلگیری قرار نمی گیرند. و در پذیرش ذهنی یا رد آن مختارند. از خصوصیات دیگر تبلیغات مستقیم گسترده بودن میدان عمل برای عاملان آن است، در این روش اکثر ابزارها و برنامه ریزی آن و تدبر و نازک بینی کمتری صرف می شود و غالباً از تأثیر گذاری اگر نه عمیق تر اما سریعتر نیز برخوردار است.

 

 

تبلیغات غیر مستقیم
همانطوری که از عنوان آن پیداست این نوع تبلیغات نمود و ظهور علنی و صریح ندارد، با این شیوه اهداف تبلیغی پیامهای غیر مستقیم صادر شده پنهان و غیر محسوس است. به نظر بعید می اید اما نباید تصور کرد که با تلاش های معمولی در ارائه یک برنامه تبلیغات غیر مستقیم می توان ضمن تأثیر گذاری، اهداف تبلیغی آنرا کاملاً دور از فهم و ذهن همه کس نگاه داشت، زیرا تشخیص آن برای خواص و روشنفکران جوامع دشوار نیست و عوام نیز به تجربه در بیشتر موارد به نکته یاد شده یعنی اهداف تبلیغی در برنامه های تبلیغات غیر مستقیم پی خواهند برد. از ویژگیهای این نوع تبلیغ آن است که پیام های آن از کانالهای نامرئی و پنهانی و یا غیر منتظره عبور داده می شوند و معمولاً مخاطبین بطور غافلگیرانه آن را دریافت می کنند و در حقیقت به آنان تحمیل می شود . در تبلیغات غیر مستقیم لزوماً از اشکال و قانونمندی های مشخص و مکرر پیروی و استفاده نمی شود بلکه در ساخت و ساز آنها بیشتر از فرصت های پیش آمده و موقعیت های خرید و حوادث پیش بینی نشده سود برده می شود (کاتلر، 1387).

 

 

 

2-2-3-1) تاریخچه تبلیغات در ایران وجهان

تبلیغات از دیرباز توسط فروشندگان دوره گردی که به منظور فروش کالای خود، به معرفی آن می پرداختند، وجود داشته است. با اینحال، اولین قوانین تبلیغاتی در سال 1614 و در انگلستان وضع گردید. اولین تبلیغات روزنامه ای در سال 1625 در نشریه ی ویکلی نیوز لندن[5] چاپ شد و اولین روزنامه تبلیغاتی در سال 1704 در امریکا و با نام بوستون نیوزلتر[6] به چاپ رسید. اختراع رادیو در سال 1895 و به دنبال آن تلویزبون، دامنه ی تبلیغات را بسیار وسع ساخت. بطوریکه هزینه های تبلیغاتی در سال 1890 در امریکا بالغ بر 360 میلیون دلار گردید (دهقانی و همکاران، 1383).

در حقیقت، آنچه که امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.

 

 

 

 

فهرست مطالب
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری
بخش اول: ادبیات پژوهش تبلیغات تجاری
فعالیتهای ترفیع 5
2-2-1) تعریف ترفیع 6
• تبلیغات 8
• روابط عمومی 9
• فروش شخصی 10
• بازاریابی مستقیم 10
2-2-1-1) شیوه های نوین ترفیع 11
• ارتباطات شفاهی 11
• بازاریابی پارتیزانی 12
• بازاریابی الکترونیکی 13
• بازاریابی از طریق تلفن همراه 13
• بازاریابی ویروسی 13
جدول 2-1-1) جمع بندی شیوه های ترفیع 14
2-2-3) تعریف تبلیغات 16
تبلیغات مستقیم 20
2-2-3-1) تاریخچه تبلیغات در ایران وجهان 21
2) نشانه ها و تبلیغ روی دیوارها 23
3) جارچی های شهر 23
2-2-3-1-1) تاریخچه تبلیغات در ایران 24
2-2-3-2) جذابیت های تبلیغات 27
2-2-3-3) ابزار تبلیغات بازرگانی 31
2-2-3-5) ده فرمان تبلیغات 42
2-2-3-6) استفاده از تبلیغات در تلویزیون 44
2-2-3-7) استفاده از تبلیغات در رادیو 50
2-2-3-8) مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی 50
2-2-3-9) تاثیر تبلیغات بر متغیرهای اقتصادی 52
2-2-3-10) تاثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرف کننده 53

بخش دوم:پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری 68
فهرست منابع و مآخذ: 81
منابع لاتین: 87
 

  • مبانی نظری ارزیابی اثرات شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جمعی دانشجویان

    مبانی نظری ارزیابی اثرات شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جمعی دانشجویان کلمات کلیدی : مبانی نظری شبکه های اجتماعی مجازی مفهوم شبکه های اجتماعی مجازی نقش شبکه های اجتماعی مجازی نظریه های شبکه های اجتماعی مجازی آسیب های شبکه…

  •  چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ناتوانی هیجانی

     چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ناتوانی هیجانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ناتوانی هیجانی مبانی نظری ناتوانی هیجانی پیشینه تحقیق ناتوانی هیجانی پیشینه داخلی ناتوانی هیجانی پیشینه خارجی ناتوانی هیجانی پیشینه پژوهش ناتوانی هیجانی پیشینه نظری ناتوانی هیجانی…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر فعالیت های مدیریت کیفیت بر روی عملکرد تجاری سازمان ها

    پرسشنامه بررسی تاثیر فعالیت های مدیریت کیفیت بر روی عملکرد تجاری سازمان ها پرسشنامه مدیریت کیفیت پرسشنامه عملکرد تجاری پرسشنامه فعالیت های مدیریت کیفیت پرسشنامه عملکرد تجاری سازمان ها پرسشنامه فعالیت های مدیریت کیفیت دانلود پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت جامع…

  • مبانی نظری ترویج کشاورزی

    مبانی نظری ترویج کشاورزی مبانی نظری ترویج کشاورزی پیشینه تحقیق ترویج کشاورزی مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترویج کشاورزی پیشینه پژوهش ترویج کشاورزی ادبیات نظری تحقیق ترویج کشاورزی دانلود مبانی نظری ترویج کشاورزی دانلود پیشینه تحقیق ترویج کشاورزی فصل دوم…

  • پرسشنامه بررسی مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم به سپرده گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی

    پرسشنامه بررسی مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم به سپرده گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی پرسشنامه مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم پرسشنامه سپرده گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی پرسشنامه مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم به سپرده گذاری پرسشنامه سپرده…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت شغلی و حرفه ای 87 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت شغلی و حرفه ای 87 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هویت شغلی پیشینه تحقیق هویت شغلی پیشینه داخلی هویت شغلی پیشینه خارجی هویت شغلی پیشینه پژوهش هویت شغلی چارچوب نظری هویت شغلی فصل…

  • مقاله خواستگاری

    مقاله خواستگاری ازدواج زناشویی دانلود مقاله خواستگاری مفهوم خواستگاری و جایگاه آن در اسلام سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه رشته علوم اجتماعی fileina پایان نامه…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین پیشینه داخلی مدیریت زنجیره تامین پیشینه خارجی مدیریت زنجیره تامین…

  • طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند سد

    طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند سد دیواره آب بند روشهای طرح اختلاط دیوار آب بند سد كرخه طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند سد دانلود پایان نامه بتون پلاستیک دانلود پایان نامه روشهای اجرایی دیواره آب بند…

  • عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران

    عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران طلاق عسروحرج ماده 1130 قانون مدنی درخواست طلاق از سوی زوجه طلاق بر مبنای عسر و حرج زن عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در…

  • ارزیابی توانایی مدل های داده کاوی در پیش‌بینی قیمت سهام

    ارزیابی توانایی مدل های داده کاوی در پیش‌بینی قیمت سهام تخمینگر بردار پشتیبان تخمینگرحداقل درجه مدل شبکه عصبی –فازی مدلهای داده کاوی پیش بینی قیمت سهام پیش بینی قیمت سهام با مدلهای داده کاوی ارزیابی توانایی مدلهای داده کاوی در…

  • گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران)

    گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران) مقررات مالی گزارشات مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانلود گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران) انجام گزارش کارآموزی رشته حسابداری خرید گزارش کارآموزی رشته…

  • پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن

    پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن آشنایی سیستم های مختلف حمل و نقل درشهر توکیو آشنایی با کشور…

  • ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﻟﺮزه ای رﯾﺰﺷﻤﻊ ﻫﺎ

    ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﻟﺮزه ای رﯾﺰﺷﻤﻊ ﻫﺎ رفتار ریزشمع رﻓﺘﺎر ﻟﺮزه ای روش اجزای محدود بارگذاری دینامیکی رﻓﺘﺎر ﻟﺮزه ای رﯾﺰﺷﻤﻊ ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﻟﺮزه ای رﯾﺰﺷﻤﻊ ﻫﺎ رفتن به سایت اصلی ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﻟﺮزه ای رﯾﺰﺷﻤﻊ ﻫﺎ   خلاصه ریزشمع ها،…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه استرس والدگری

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه استرس والدگری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه استرس والدگری مبانی نظری استرس والدگری پیشینه تحقیق استرس والدگری پیشینه داخلی استرس والدگری پیشینه خارجی استرس والدگری پیشینه پژوهش استرس والدگری پیشینه نظری…

  • روغن در ترانسفورماتورها و بررسی ویژگیهای و نحوه تصفیه آن

    روغن در ترانسفورماتورها و بررسی ویژگیهای و نحوه تصفیه آن تصفیه رو غن روغن ترانسفورماتور احیای شیمیایی روغن روغن در ترانسفورماتورها بررسی ویژگیهای روغن ترانسفورماتور نحوه تصفیه روغن ترانسفورماتور روغن در ترانسفورماتورها و بررسی ویژگیهای و نحوه تصفیه آن رفتن…

  • بهسازی لرزه ای سلف سرویس مرکزی دانشگاه اصفهان

    بهسازی لرزه ای سلف سرویس مرکزی دانشگاه اصفهان بهسازی لرزه ای بهسازی لرزه ای سازه ورق های FRP تقویت ستونها با ورقهای FRP بهسازی لرزه ای سلف سرویس مرکزی دانشگاه اصفهان رفتن به سایت اصلی بهسازی لرزه ای سلف سرویس…

  • بررسی نظریه های سبک های هویت

    بررسی نظریه های سبک های هویت کلمات کلیدی : تغییر هویت در نوجوانی مدل های شکل گیری هویت تحقیق کامل سبکهای هویت شکل گیری هویت در نوجوانی تحقیق در مورد سبک های هویت نظریه های سبک های هویت پایان نامه…

  • ارزیابی تغییرات کیفیت روغن ناشی از فساد و اکسیداسیون

    ارزیابی تغییرات کیفیت روغن ناشی از فساد و اکسیداسیون تصفیه رو غن روغن ترانسفورماتور تصفیه فیزیکی روغن ترانسفورماتور تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور تغییرات کیفیت روغن از اکسیداسیون ارزیابی تغییرات کیفیت روغن ناشی از فساد و اکسیداسیون دانلود پایان نامه مهندسی…

  • بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران

    بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران تاریخچه قالی ایران نماد و نشانه در قالی ایران قالیبافی در دوره صفویه دانلود پایان نامه قالیهای کتیبه ای قالیهای…

  • ارزیابی اثرات زیست محیطی بهره برداری سد

    ارزیابی اثرات زیست محیطی بهره برداری سد ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بهره‌برداری سد ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سد سازی بررسی آثار زیست محیطی سد ارزیابی اثرات زیست محیطی بهره برداری سد رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته محیط زیست ارزیابی اثرات…

  • آماده سازی فلزات در فسفاته کردن آنها

    آماده سازی فلزات در فسفاته کردن آنها فسفاته کردن فلزات پوشش رنگ فلزات آماده سازی فلزات قبل از فسفاته کردن آماده سازی فلزات در فسفاته کردن آنها دانلود مقالات صنایع دانلود مقالات مهندسی صنایع رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته…

  • پاورپوینت حسابداری سنجش مسئولیت، ارزیابی و سنجش عملکرد استراتژیک و تکنیکهای نوین آن

    پاورپوینت حسابداری سنجش مسئولیت، ارزیابی و سنجش عملکرد استراتژیک و تکنیکهای نوین آن پاورپوینت حسابداری سنجش مسئولیت، ارزیابی و سنجش عملکرد استراتژیک و تکنیکهای نوین آن حسابداری سنجش مسئولیت مزایای عمده حسابداری سنجش مسئولیت مفروضات حسابداری سنجش مسئولیت مراحل اجرای…

  • علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد

    علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد ارزش ویژه برند مقصد گردشگری دانلود مقاله ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند…

  • ارکان و شرایط تعهدات در قراردادهای سنتی و الکترونیک

    ارکان و شرایط تعهدات در قراردادهای سنتی و الکترونیک کلمات کلیدی : بیع الکترونیک بیع الکترونیکی چیست پایان نامه بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تحقق تعهدات در بیع سنتی تحقق تعهدات در بیع الکترونیک عوامل تحقق بیع…