مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری 58 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری سبک های فرزندپروری
پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری
مبانی نظری انواع سبکهای فرزندپروری
پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری
پیشینه پژوهش انواع سبکهای فرزندپروری
چارچوب نظری انواع سبکهای فرزندپروری
فصل دوم پایان نامه انواع سبکهای فرزندپروری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری انواع سبکهای فرزندپروری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

انواع سبک های فرزندپروری

2-6-1- سبک قاطعانه
سبك قاطعانه(مقتدرانه)، مناسب‌ترین روش فرزندپروری است. والدین مقتدر، درخواست‌های معقولی برای پختگی دارند و این درخواست‌ها را با تعیین محدودیت‌ها و اصرار بر این‌كه كودك باید از آن‌ها تبعیت كند، به اجرا می‌گذارند. در عین‌حال، آن‌ها صمیمیت و محبت نشان می‌دهند، صبورانه به نقطه‌نظرهای فرزندانشان گوش می‌كنند و مشاركت در تصمیم‌گیری خانوادگی را ترغیب می‌نمایند. فرزندپروری مقتدرانه، روش منطقی و دموكراتیك است كه طی آن، حقوق والدین و كودكان محترم شمرده می‌شود (ماهر و كمیجانی، 1386).

 

 

باوم ریند در سال 1968 والدین دارای اقتدار منطقی را این‌گونه تعریف می‌كند: این والدین همواره در تلاشند تا فعالیت‌های كودك را به شیوه‌ی عقلانی و موضوع‌مدار هدایت كنند. روابط كلامی را تشویق كنند و كودك را در جریان علت و منطق نهفته در روش خود قرار دهند و به ویژگی‌های بیانی و ابزاری و نیز استقلال رأی و ثبات قانونمند ارزش می دهند. بدین ترتیب، این والدین در نقاط اختلاف والد- فرزند، كنترل شدیدی را اعمال می‌دارند اما كودك را در این باره مقید و محدود نمی‌سازند. این والدین حقوق ویژه خود، به عنوان یك بزرگسال را شناخته‌اند، اما علایق فردی و ویژگی‌های خاص كودك را نیز مشاهده می‌كنند. والد مقتدر اَعمال كنونی كودك را می‌پذیرد، اما برای اَعمال آتی، معیارهایی را نیز تعیین می‌كند. او برای كسب اهدافش، علاوه بر زور بر استدلال نیز تكیه می‌كند.او تصمیم‌های خود را بر پایه توافق گروه یا امیال فردی كودك بنا نمی‌كند، در عین حال خودش را نیز از خطا و اشتباه مصون نمی‌داند و اعتقاد ندارد كه تصمیمات او بدون اشتباه هستند (باوم ریند، 1971).

 

 

این والدین كوشش می‌كنند تا فعالیت‌های فرزندان‌شان را در یك روش منطقی و مطلوب جهت دهند. آنها كودكانشان را به استقلال تشویق می‌كنند، اما برای فعالیت‌هایشان، كنترل و محدودیت‌هایی قرار می‌دهند. روش كلامی آنها حالت «بده‌بستان» دارد و والدین به این صورت با آنها گرم بوده و حالتی مهربان دارند. آنها از فرزندانشان حمایت می‌كنند و به آنها مسئولیت‌های اجتماعی می‌دهند. رفتار پخته از آنها انتظار دارند، اما در عین حال حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسند و همچنین به فرزندان در بعضی موارد استقلال می‌دهند و در مورد درخواست‌ها و قوانین، برای آنها دلیل می‌آورند و در مورد عقاید فرزندان‌شان پاسخگو بوده و در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی آنها را شركت می‌دهند (وارنر و برگ، 1997).

 

 

در این شیوه والدین ضمن اعطای آزادی به فرزندان خود، برای هدایت آنها مقررات و چارچوب‌های روشنی تعیین می‌كنند و با این كه در این چارچوب‌ها قاطع و مصمم هستند، اما مستبد و بازدارنده نیستند. در عین حال آنها برای مقررات وضع شده دلایلی ارائه می‌دهند. این والدین به نیازها و عقاید فرزندان‌شان حساسند و آنان را به رعایت مقررات خانوادگی تشویق می‌كنند (احدی و جمهری، 1378). به زعم باربر، بین و اریكسون (2002) این والدین هم برای رفتار خودمختارانه و هم انضباط ارزش قائلند زیرا معتقدند كنترل منطقی و نیز آزادی حساب شده، موجب می‌گردد كودكان قوانین و اصول رفتارهای صحیح را درونی كرده و در قبال رفتار و اعمال خود احساس مسئولیت نمایند (احدی و جمهری، 1378). آن ها پشتیبان عاطفی قوی‌ای برای كودك به حساب می‌آیند (ماسن، 1383).

 

 

در مجموع این سبك یك روی‌آورد آزادمنشانه و منطقی است كه هم حقوق والدین و هم حقوق فرزندان را مشخص می‌كند و هم برای آنها احترام قائل است (ویس و اسكوارز، 1996، به نقل از اسلمی، 1385). به فرزندان خود استقلال و آزادی فکری می‌دهند و آنها را تشویق می‌کنند و نوعیمحدودیت و کنترل را برآنها اعمال میدارند. درخانواده‌هایی با والدین مقتدر، اظهارنظر و ارتباط اخلاقی وسیع در تعامل کودک و والدین وجود دارد و گرمی‌و صمیمیت نسبت به کودک در سطح بالاست( ماسن، کانگر و کاگان، 1370). فرزندان این خانواده ازثبات شخصیتی خوبی برخوردارند، اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند. در مواجهه بامسائل زندگی پختگی بیشتری نشان داده و برای کنارآمدن با مشکلات بیشتر از شیوه هایمقابله ای متمرکز بر مساله استفاده می‌کنند( احدی، 1373).

 

 

 

2-6-2- سبک آزادمنشانه
بومریند والدین آسان‌گیر را این‌گونه توصیف می‌كند: یك والد آسان‌گیر در تلاش است تا با شیوه‌های موافق و همسو با تكانه‌ها، امیال و اَعمال كودك رفتار كند. او درباره خط مشی خود با كودك مشورت می‌كند و قواعد خانواده را برای او توضیح می‌دهد. او توقع چندانی برای انجام كارهای منزل و رفتار صحیح از كودك خود ندارد؛ بلكه خود را به كودك همچون منبعی معرفی می‌كند كه هرگاه بخواهد می‌تواند از آن استفاده كند و نه به عنوان عامل فعال كه مسئول شكل‌دهی یا تغییر رفتار كنونی یا آتی كودك است. او به كودك اجازه می‌دهد كه تا حد امكان، خود به تنظیم فعالیت‌هایش بپردازد، از اعمال كنترل اجتناب می‌ورزد و پیروی از معیارهای مشخص شده بیرونی را تشویق نمی‌كند. به علاوه، در تلاش است از استدلال استفاده كند و در دستیابی به اهداف آشكار از زور استفاده نمی‌كند (باوم ریند، 1971).

 

 

این والدین با فرزندان خود گرم و بامحبت هستند و تنبیه كمی را برای آنها اِعمال می‌كنند و خواسته‌های كمی از فرزندان خود دارند. آنها فرزندان خود را رها می‌كنند تا رفتار خود را تنظیم كنند. فرزندان این والدین، خوداعتمادی و تكانش‌گری كمی دارند و فاقد استقلال و مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند. رفتار این والدین بیشتر پذیرنده، مثبت و غیرتنبیهی است. آنها با فرزندان‌شان درباره‌ی تصمیم‌گیری مشورت می‌كنند و در مورد قوانین خانوادگی به آنها توضیح می‌دهند و از اعمال قدرت پرهیز می‌كنند و فرزندان را به اطاعت از معیارهای تعیین شده توسط محیط بیرونی تشویق نمی‌كنند. والدین آسان‌گیر، انتظارات اندكی از فرزندان خود داشته و هیچ‌گونه كنترل و پاسخ‌گویی هم نسبت به آنان ندارند (لایبل و تامپسون، 2002).

 

 

 

خانواده هایی که به سبک آزادمنشانه اعتقاد دارند به صورت افراطی نسبت به فرزندان خود پذیرش و پاسخ دهیدارند، آنها توقعی از فرزندان خود ندارند و نسبت به آموزش رفتارهای اجتماعی فرزندخود سهل انگار هستند. در این خانواده ها نظم و ترتیب و قانونِ کمی‌حکم فرماست وپایبندی اعضا به قوانین و آداب و رسوم اجتماعی کم است و هر کس هر کاری که بخواهد می-تواند انجام دهد( استین برگ، 1996). این خانواده ها نقطه مقابل خانواده های مستبدمی باشند. هیچ الگوی تربیتی بر خلاف خانواده مستبد در این خانواده ها وجود ندارد.فرزندانی که در این خانواده ها رشد کرده اند اساساً لوس و نُنُر از خود راضی و پرتوقع هستند و از دیگران انتظارات بیش از اندازه دارند. تاب و توان مقابله با مشکلاتو ناملایمات و دشواریهای زندگی را ندارند. چرا که اساساً همیشه خواسته هایشان توسطوالدین برآورده شده و شکست و ناکامی ‌را تجربه نکرده اند. بنابراین در برابرناملایمات زندگی به سرعت به روش های اجتنابی مانند اعتیاد متوسل می‌شوند. شخصیت ضعیف و شکننده، مسئولیت پذیری پایین، عدم قدرت تصمیم گیری و وابستگی به دیگران ازویژگی های فرزندان تربیت شده در چنین خانواده هایی می باشد( احدی، 1373).

 

 

 

فهرست مطالب

2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن 6
2-3- تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان 8
2-4- فرزندپروری 10
2-5-سبکهای فرزندپروری 13
2-6- انواع سبکهای فرزندپروری 16
2-6-1- سبک قاطعانه 16
2-6-2- سبک آزادمنشانه 18
2-6-3- سبک مستبدانه 20
2-7- پیشینه نظری 22
2-7-1- نظریه اریکسون: 22
2-7-2- نظریه مورای 23
2-7-3- نظریه شیفر 25
2-7-4- نظریه زیگلمن 28
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون: 31
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مککلهلند 33
2-8- پیشینه تجربی 35
2-8-1- تحقیقات داخلی 35
2-8-2- تحقیقات خارجی 42
2-9-پیشنهی نظری تحقیق 44
منابع و مآخذ 47

 

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن 2

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن 2 پرسشنامه کارت امتیاز متوازن دانلود پرسشنامه کارت امتیازی متوازن نمونه پرسشنامه کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزیابی عملکرد با کارت…

  • نگاهی تطبیقی تدابیر ملی و فراملی در قبال پدیده قاچاق انسان و قربانیان این بزه

    نگاهی تطبیقی تدابیر ملی و فراملی در قبال پدیده قاچاق انسان و قربانیان این بزه قاچاق انسان تحقیق قاچاق انسان تحقیق درباره قاچاق انسان تحقیق پدیده قاچاق انسان تدابیر ملی در قبال پدیده قاچاق انسان تدابیر فراملی در قبال پدیده…

  • رابطه بین پراکندگی سود و بازده سهام

    رابطه بین پراکندگی سود و بازده سهام کیفیت سود بازده سهام پراکندگی سود رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام رابطه بین پراکندگی سود و بازده سهام دانلود مقاله پراکندگی سود دانلود مقاله بازده سهام دانلود مقاله رابطه بین پراکندگی…

  • پرسشنامه سنجش تنیدگی ملکی رنجبر با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه سنجش تنیدگی ملکی رنجبر با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه سنچش تنیدگی ملکی رنجبر 1373 با نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی، بررسی مولفه ها و خرده مقیاس ها، 43 سوالی در قالب فایل ورد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت سود 72 صفحه کامل و جامع

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت سود 72 صفحه کامل و جامع کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کیفیت سود مبانی نظری کیفیت سود پیشینه تحقیق کیفیت سود پیشینه داخلی کیفیت سود پیشینه خارجی کیفیت سود پیشینه پژوهش کیفیت…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع مدل نرمال: مدل رگرسيون خطي نرمال كلاسيك

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع مدل نرمال: مدل رگرسيون خطي نرمال كلاسيك کلمات کلیدی : پاورپوینت مدل نرمال: مدل رگرسيون خطي نرمال كلاسيك پاورپوینت فصل چهارم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی پاورپوینت فصل چهارم…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن مبانی نظری اختلالات خوردن پیشینه تحقیق اختلالات خوردن پیشینه داخلی اختلالات خوردن پیشینه خارجی اختلالات خوردن پیشینه پژوهش اختلالات خوردن پیشینه نظری…

  • وضعیت فرهنگی دانشگاه

    وضعیت فرهنگی دانشگاه دانلود مقاله وضعیت فرهنگی دانشگاه سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه رشته علوم اجتماعی خرید پروژه و پایان نامه رشته علوم اجتماعی fileina…

  • صورخیال در ادبیات فارسی با تاکید بر شاهنامه‌ فردوسی

    صورخیال در ادبیات فارسی با تاکید بر شاهنامه‌ فردوسی شاهنامه‌ فردوسی صورخیال در شاهنامه‌ فردوسی جلوه رنگها در شاهنامه مجاز در شاهنامه تشبیه در شاهنامه استعاره در شاهنامه صورخیال در ادبیات فارسی با تاکید بر شاهنامه‌ فردوسی دانلود پایان نامه…

  • بررسی زمین شناسی و اقلیم شناسی و تاثیر آن بر اشکال فرسایشی

    بررسی زمین شناسی و اقلیم شناسی و تاثیر آن بر اشکال فرسایشی زمین شناسی اقلیم شناسی اشکال فرسایشی حوضه آبخیز رودخانه سقز بررسی زمین شناسی و اقلیم شناسی و تاثیر آن بر اشکال فرسایشی بررسی زمین شناسی حوضه آبخیز رودخانه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان مبانی نظری رفتار نامناسب معلمان دانلود مبانی نظری رفتار نامناسب معلمان پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان ادبیات نظری رفتار نامناسب معلمان فصل دوم پایان نامه رفتار نامناسب معلمان مبانی نظری و پیشینه…

  • پرسشنامه بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران

    پرسشنامه بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران پرسشنامه سبك رهبری پرسشنامه میزان رضایت شغلی پرسشنامه مدیریت آموزشی در مدارس پرسشنامه رابطه سبک رهبری و میزان رضایت شغلی پرسشنامه رابطه سبک رهبری مدیران و میزان رضایت شغلی معلمان رفتن…

  • پروپوزال ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مدل یکپارچه سازی اراضی

    پروپوزال ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مدل یکپارچه سازی اراضی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی پروپوزال اسکان غیر رسمی پروپوزال سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی پروپوزال ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی علل شکلگیری سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای…

  • مدیریت زمان

    مدیریت زمان مدیریت زمان زمانبندی دانلود مقاله مدیریت زمان رفتن به سایت اصلی مدیریت زمان   چكیده استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت در عرصه كار و زندگی است. مدیریت زمان شامل مجموعه‌ای از مهارتها…

  • بررسی پایایی نسخه فارسی تست های بارتل و برگ در بیماران مولتیپل اسكلروز مراجعه كننده به کلینیکهای توانبخشی شهر تهران

    بررسی پایایی نسخه فارسی تست های بارتل و برگ در بیماران مولتیپل اسكلروز مراجعه كننده به کلینیکهای توانبخشی شهر تهران دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته توانبخشی با عنوان بررسی پایایی نسخه فارسی تست های بارتل و برگ در بیماران…

  • پروپوزال بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای

    پروپوزال بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای محافظه كاری سود و زیانی محافظه كاری ترازنامه ای رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای پروپوزال رابطه محافظه کاری از نگاه سود…

  • مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

    مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش روش اجرایی مدیریت دانش امکان سنجی استقرار مدیریت دانش هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مراحل…

  • بررسی موضع هنرمندان ایرانی به هنر ویدیویی

    بررسی موضع هنرمندان ایرانی به هنر ویدیویی ویدیو آرت رویکرد هنرمندان ایرانی به ویدئوآرت بررسی موضع هنرمندان ایرانی به هنر ویدیویی هنرمندان شاخص ویدئوآرت دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانلود پایان…

  • پیشینه پژوهش و فصل دوم پایان نامه راهبردهای زبان آموزی

    پیشینه پژوهش و فصل دوم پایان نامه راهبردهای زبان آموزی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه راهبردهای زبان آموزی مبانی نظری راهبردهای زبان آموزی پیشینه تحقیق راهبردهای زبان آموزی پیشینه داخلی راهبردهای زبان آموزی پیشینه خارجی راهبردهای زبان آموزی…

  • پاورپوینت بررسی روشهاي حل و فصل بين المللي اختلافات در حقوق مالكيت معنوي

    پاورپوینت بررسی روشهاي حل و فصل بين المللي اختلافات در حقوق مالكيت معنوي کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی روشهاي حل و فصل بين المللي اختلافات درحقوق مالكيت معنوي روشهاي حل و فصل بين المللي اختلافات درحقوق مالكيت معنوي تاريخچه حل…

  • پاورپوینت نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها

    پاورپوینت نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها پاورپوینت نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها متدولوژي پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رایانش ابری

    پایان نامه کارشناسی ارشد رایانش ابری کلمات کلیدی : پایان نامه رایانش ابری doc پایان نامه رایانش ابری موبایل پایان نامه محاسبات ابری پایان نامه محاسبات ابری doc دانلود پایان نامه رایانش ابری پایان نامه امنیت رایانش ابری پایان نامه…

  • تاثیر افزایش نانو ذرات CeO2 و Ce2O3 بر عدد ستان بیودیزل در جهت کاهش مصرف سوخت

    تاثیر افزایش نانو ذرات CeO2 و Ce2O3 بر عدد ستان بیودیزل در جهت کاهش مصرف سوخت بیودیزل تبادل استری کاهش مصرف سوخت عدد ستان بیودیزل دانلود مقاله تاثیر افزایش نانو ذرات CeO2 و Ce2O3 بر عدد ستان بیودیزل در جهت…

  • سیستم شخصی سازی شده در آموزش الكترونیكی

    سیستم شخصی سازی شده در آموزش الكترونیكی مدلسازی فراگیر elearning آموزش الكترونیكی electroniclearning سیستمهای ابر رسانه تطبیقی سیستم شخصی سازی شده سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق آی…

  • پرسشنامه خودپنداره تحصیلی دانش آموزان کانر با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه خودپنداره تحصیلی دانش آموزان کانر با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه خودپنداره تحصیلی دانلود پرسشنامه خودپنداره تحصیلی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی کانر پرسشنامه خودپنداره تحصیلی 37 سوالی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی دانش آموزان خودپنداره تحصيلي پرسشنامه پرسشنامه…