مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی 75 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی 75 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه استراتژی منابع انسانی
مبانی نظری استراتژی منابع انسانی
پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی
پیشینه داخلی استراتژی منابع انسانی
پیشینه خارجی استراتژی منابع انسانی
پیشینه پژوهش استراتژی منابع انسانی
پیشینه نظری استراتژی منابع انسانی
ادبیات نظری استراتژی منابع انسانی
چارچوب نظری استراتژی منابع انسانی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری استراتژی منابع انسانی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق استراتژی منابع انسانی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
 

 

 

مفهوم و فرایند استراتژی
 تعریف استراتژی 
استراتژی شامل تصمیم گیری در این باره است که مقصد کجاست و رسیدن به آن چگونه خواهد بود. استراتژی همانا بیان نیًت(قصد) است: «استراتژی یعنی آنچه دوست داریم انجام دهیم و اینکه قصد داریم چگونه آنرا به انجام برسانیم». استراتژی ها اهداف بلندمدت را تعریف می کنند ولی عمدتاً تأکید آنها بر چگونگی تحقق این اهداف است. استراتژی وسیله و ابزار ایجاد ارزش است. استراتژی خوب، آنی است که به کار آید؛ یابه عبارت بهتر راهنمای اقدامات هدفهمند در جهت کسب نتایج لازم باشد.

 

 

استراتژی را بسیاری از نویسندگان این حیطه تعریف کرده اند؛ از آن جمله :
«استراتژی عبارت است از تعیین آرمانها و اهداف بلند مدت برای شرکت و پذیرش مجموعه ای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای تحقق آنها»(چاندلر ، 1962؛ به نقل از اعرابی، 1383: 168).  
«استراتژی مجموعه ای از انتخاب های محوری و تعیین کننده یا حساس در باره اهداف و ابزارها و وسایل فعالیت کسب و کار مشخصی است» (استونز و همکاران، 1379: 259). 
«استراتژی یعنی جهت گیری و حوزه فعالیت بلند مدت سازمان که منابع انسانی را با شرایط متغییر محیطی و به ویژه بازارها، مشتریان و کارفرمایان به منظور تحقق نیازهای گروه های ذینفع هماهنگ می سازد»(بامبرگر، 1384: 94).

 

«استراتژی هر بنگاه با همامنگ ساختن و ایجاد تطابق میان شایستگی های داخلی شرکت یا بنگاه و نیز شرایط محیط خارجی سرو کار دارد»(کی ، 1998: 331).  
«تأکید و تمرکز استراتژی بر اقداماتی است که شرکت ها را از رقیبان شان متمایز می سازند»(پرسل ، 2005: 29).  
«هر استراتژی چه در حیطه منابع انسانی باشد و چه هر نوع استراتژی در زنینه مدیریت می بایست در بردارنده دو عنصر اصلی باشد: نخست آنکه دارای اهداف استراتژیک باشد (یعنی آن چیزهایی که قرار است به وسیله استراتژی، تحقق یابند)؛ و دوم آنکه باید طرحی عملی نیز وجود داشته باشد (منظور ابزاری است که بوسیله آن بتوان به اهداف دست یافت)» (جزئی، 1378: 67).

 

2-2-2. مفهوم استراتژی
مفهوم استراتژی بر سه مفهوم دیگر استوار است: مزیت رقابتی ، قابلیتهای متمایز  و هماهنگی استراتژیک .

 

2-2-3. مزیت رقابتی
مفهوم مز یت رقابتی را نخستین بار مایکل پورتر  (1985) مطرح ساخت. به زعم پورتر، مزیت رقابتی نصیب شرکتی می شود که برای مشتریانش ارزش قائل می شود. شرکت ها برای کسب مزیت رقابتی، بازارهایی رابرای فعالیت بر می گزینند که بتوانند در آنها بهتر عمل کنند و با بهبود مستمر موقعیت-شان، در واقع خود را به هدف متحرکی برای رقبایشان بدل می سازند. پورتر بر اهمیت «تمایز»   تأکید می کرد که خود شامل عرضه کالا یا خدمتی است که گمان می کنند آن محصول در سراسر صنعت، بی نظیر و منحصر به فرد است. وی در عین حال، بر «تمرکز»  تأکید می کرد، که همانا توجه به گروه خریدار یا بازار محصول خاص، به میزانی بیشتر و به شکل کاراتر و اثربخش از رقباست. وی پس از معرفی این مفاهیم، چارچوب معروف استراتژی های عمومی ( ژنریک ) خود را مطرح ساخت مبنی بر اینکه سازمان ها می توانند به منظور کسب مزیت رقابتی آنها را بکار گیرند.

 

 

این استراتژی ها عبارتنداز :
    نوآوری  : تولید کننده ای منحصر به فرد و یگانه بودن.
    کیفیت  : عرضه و ارائه کالاها و خدمات دارای کیفیت عالی به مشتریان.
    رهبری هزینه  : نتیجه برنامه ریزی شده سیاست های که هدفشان «مدیریت صحیح مخارج» است.
بارنی  (1991) بین مزیت رقابتی که شرکت در حال حاضر از آن استفاده می کند و رقبا می توانند از آن کپی برداری کنند و مزیت رقابتی پایدار که رقبا نمی توانند از آن تقلید کنند، تفاوت قائل شده است. این موضوع به اهمیت مفهوم قابلیت های متمایز منجر می شود.

 

 

2-2-4. قابلیت های متمایز
همانگونه که کی (1999) مطرح می سازد، «فرصت های فراروی شرکت برای حفظ مزیت رقابتی را معمولاً قابلیت های آن تعیین می کنند». هر قابلیت یا شایستگی متمایز را می توان بعنوان ویزگی یا مشخصه ای مهم توصیف کرد که، همانگونه که کویین  (1980) می گوید، «موجب برتری شرکت و سازمان می شود». کی باتأکید براینکه بین قابلیت های متمایز و قابلیت های تقلیدشدنی تفاوت وجود دارد، این تعریف را توسعه   می دهد. قابلیت های متمایز عبارتداز آن دسته مشخصات و ویژگی هایی که رقیبان نمی توانند از آنها گرته برداری یا آنها را تقلید کنند، یا اینکه اصلاً دشوار بتوان آنها را تقلید کرد. قابلیت های تقلید شدنی می توان خریداری کرد، یا هر شرکتی که دارای مهارت های مدیریتی بالا و بارزی  باشد و منابع مالی خوبی نیز در اختیار داشته باشد، می تواند آنها را بیافزایند. بیشتر قابلیت های فنی تقلید شدنی هستند. پرهلد و همل   (1990) برانند که مزیت رقابتی در بلندمدت برای شرکتی ایجاد می شود که دارای «شایستگی محوری » است و این شایستگی ها برتر از رقباست. همچنین مزیت رقابتی در شرکتی ایجاد می شود که سریعتر فرا گیرد و می آموزد و آموخته های خود را به شکلی موثرتر از رقیبانش به کار می گیرد.

بارنی (1991) برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می توان منبعی را مشخصاً شایستگی یا قابلیت متمایز برشمرد یا نه، چهار معیار را معرفی کرده است :
1.    خاق ارزش برای مشتری
2.    کمیاب بودن آن در مقایسه با رقیبان
3.    تقلید ناشدنی بودن آن 
4.    جایگزین ناشدنی بودن آن
مفهوم قابلیت متمایز، اساس نگرش منبع- محور به استراتزی را تشکیل می دهد، که در ادامه فصل به آن اشاره خواهد شد.

2-2-5. هماهنگی استراتژیک
مفهوم هماهنگی استراتژیک به معنی به حداکثر رساندن میزان تناسب و تطابق میان مزیت رقابتی هر شرکت با منابع و قابلیت هایش و همچنین فرصت های موجود در محیط بیرونی است. همتنطور که هوفر و شندل   (1986) می گویند : «یکی از جنبه های اساسی وظایف مدیران امروزی، هماهنگ کردن شایستگی-های سازمان (مهارها و منابع داخلی) یا فرصت ها و خطرپذیری (ریسک) های ناشی از تغییرات محیطی است، بگونه ای که در زمان استفاده از این منابع، هر دوی اینها هم کارآمد باشند و هم اثربخش».

2-2-6. مبانی استراتژی
اساساً استراتژی به تعریف مقاصد (قصد استراتزیک)  و تخصیص یا تعدیل منابع با فرصت ها (استراتژی منبع- محور  ) و در واقع ایجاد همانگی استراتژی بین آنها می پردازد. طراحی و اجرای اثربخشی استراتژی به توان استراتژیک  سازمان بستگی می یابد. توان استراتژیک شامل توانایی طراحی آرمان های استراتژیک و اجرای طرح های استراتژیک از طریق فرایند مدیریت استراتژیک است.

2-2-7. قصد استراتژیک
استراتژی را در ساده ترین شکل آن می توان بعنوان بیان مقاصد سازمان تعریف کرد. یا به عبارتی، آنچه که سازمان می خواهد انجام دهد  و روش انجام آن همانگونه که ویکنز  (1987) می گوید : «استراتژی یعنی اینکه سازمان چگونه می خواهد از اینجا به آنجا برود». همانطور که همل و پرهلد (1989) تعریف کرده اند، قصد استراتژیک به موقعیت ممتاز و پیشگامی اشاره دارد که سازمان می خواهد به آن برسد و در واقع نوعی شاخص به منظور ارزیابی میزان موفقیت سازمان در تحقق این هدف به شمار می آید. قصد استراتژیک     می تواندبه صورتی بسیار کلی و گسترده از مأموریت یا بینش حاکم بر سازمان، بیان شود و یا اینکه به طور دقیق به تشریح آرمان ها و اهداف سازمان بپردازد. میلر و دس  (1996) توالی قصد استراتژیک را بدین شرح تعریف کرده اند :
1.    چشم انداز گسترده در خصوص این که سازمان باید چگونه باشد.
2.    مأموریت سازمان.
3.    اهداف خاصی که عملیاتی می شوند.
4.    اهداف استراتژیک.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-1.  مقدمه    
2-2.  مفهوم و فرایند استراتژی    
2-2-1. تعریف استراتژی    
2- 2-2. مفهوم استراتژی    
2-2-3. مزیت رقابتی    
2-2-4. قابلیت های متمایز    
 2-2-5.  هماهنگی استراتژیک    
2-2-6. مبانی استراتژی     
2-2-7. قصد استراتژیک    

2-3. استراتژی منبع- محور     
2-4. توان استراتژیک    
 2-5. مدیریت استراتژیک    
2-6. تدوین استراتژی    
2-7. نگرش سیستماتیک به تدوین استراتژیک    
2-8. واقعیت فرایند تدوین استراتژی    
2-9. واقعیت مدیریت استراتژیک    
 2-10. استراتژی منابع انسانی    
2-10-1. مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژی های منابع انسانی    
2-10-2. استراتژی سرباز وفادار    
2-10-3. استراتژی نیروی کار قراردادی    
2-10-4. استراتژی متخصص متعهد    
2-10-5. استراتژی پیمانکارانه    
2-11. تعریف استراتژی منابع انسانی    
2-12. انواع استراتژی منابع انسانی    
2-13. استراتژی عام منابع انسانی    
2-13-1. یک شرکت تولیدی    
2-14. استراتژی خاص منابع انسانی    
2-14-1. استراتژی منابع انسانی مؤسسات آموزش عالی    
2-15. معیارهای استراتژی اثربخش منابع انسانی    
2-16. تعبیری از استراتژی مطلوب منابع انسانی    
2-17. نقش استراتژی منابع انسانی در سازمان های متعالی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    
2-18. تدوین و استقرار استراتژی منابع انسانی در سازمان-های متعالی    
2-19. نقش استر اتژی های منابع انسانی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    

منابع

 

  • پاورپوینت طراحي برنامه نظام يافته ( فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

    پاورپوینت طراحي برنامه نظام يافته ( فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان طراحي برنامه نظام يافته فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات…

  • چارچوب ها و زمینه های علم اخلاق در مطالعات مدیریت و سازمان

    چارچوب ها و زمینه های علم اخلاق در مطالعات مدیریت و سازمان قدرت برتر اخلاقی و مصادیق آن علم اخلاق در مطالعات مدیریت علم اخلاق در مطالعات سازمان ضرورت اخلاق حرفه‌ای برای مدیران ضرورت اخلاق برای مدیران آموزشی اصول اخلاق…

  • تزیینات معماری منازل مسکونی بعد از اسلام در ایران

    تزیینات معماری منازل مسکونی بعد از اسلام در ایران تزئینات معماری ایران تزیینات خانه های قاجار تزیینات خانه های پهلوی ویژگی معماری خانه های دوره پهلوی اثار معماری دوره پهلوی تزئینات معماری دوره پهلوی ویژگی معماری خانه های دوره قاجار…

  • پایان‌نامه كارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن ملل اسلامی با عنوان زندگی سیاسی افشین و مازیار

    پایان‌نامه كارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن ملل اسلامی با عنوان زندگی سیاسی افشین و مازیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی خلفای بنی عباس جنبش خرمدنیان بررسی اوضاع سیاسی ایران در اواخر قرن دوم و…

  • ابطال رای داوری

    ابطال رای داوری ابطال رای داوری آثار ابطال رای داوری پایان نامه ابطال رای داوری موارد ابطال رای داوری جنبه های متفاوت ابطال رأی داوری قواعد دادرسی حاکم بر دعوای ابطال و آثار آن ابطال رای داوری در حقوق ایران…

  • پایان نامه مهندسی کشاورزی با عنوان ماشینهای کشاورزی

    پایان نامه مهندسی کشاورزی با عنوان ماشینهای کشاورزی ماشینهای کشاورزی دانلود مقاله ماشینهای کشاورزی رگرسیون داده های تراکتور تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی دو نوع تراکتور مسی فرگوسن 285جاندیر 3140 رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه مهندسی کشاورزی با…

  • مبانی نظری و تاریخچه ادبیات کودک

    مبانی نظری و تاریخچه ادبیات کودک کلمات کلیدی : مبانی نظری ادبیات کودک چارچوب نظری ادبیات کودک فصل دوم پایان نامه ادبیات کودک دانلود مبانی نظری ادبیات کودک پیشینه تحقیق ادبیات کودک پیشینه داخلی ادبیات کودک پیشینه خارجی ادبیات کودک…

  • تحلیل و ارزیابی اکتشافی معادن برای شناسایی گروناتیت با تاکید بر ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت

    تحلیل و ارزیابی اکتشافی معادن برای شناسایی گروناتیت با تاکید بر ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت انواع گرونا در ایران كانی گارنت یا گرونا بررسیهای اکتشافی معادن کانی ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت ارزیابی ذخیره و خلوص گارنت…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بدشکلی هراسی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بدشکلی هراسی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بدشکلی هراسی مبانی نظری بدشکلی هراسی پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی پیشینه داخلی بدشکلی هراسی پیشینه خارجی بدشکلی هراسی پیشینه پژوهش بدشکلی هراسی پیشینه نظری…

  • پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی

    پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی دانلود رایگان پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی پاورپوینت قدرت در رفتارهای سازمانی قدرت در کلام مولا علی(ع) تعریف قدرت مقایسه رهبری و قدرت پایگاههای قدرت وابستگی کلید درک قدرت قدرت در گروه:ائتلاف قدرت در عمل:…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش مبانی نظری رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش دانلود مبانی نظری رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش پیشینه تحقیق رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش ادبیات نظری رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش فصل…

  • پاورپوینت و ارائه کامل ماشین بردار پشتیبان

    پاورپوینت و ارائه کامل ماشین بردار پشتیبان دانلود پاورپوینت SVM دانلود پاورپوینت ماشین بردار پشتیبان دسته بندی داده های جدید مسئله جداسازی غیر خطی ماشین بردار پشتیبان پاورپوینت ماشین بردار پشتیبان رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت و ارائه کامل…

  • پاورپوینت مدیریت دانش

    پاورپوینت مدیریت دانش دانلود رایگان پاورپوینت مدیریت دانش پاورپوینت مدیریت دانش مدیریت دانش تعریف دانش تبدیل اطلاعات به دانش تعریف مدیریت دانش دانش تصریحی دانش ضمنی سازمان های دانایی محور دانشگر(دانشورز ) رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب مبانی نظری اختلال اضطراب پیشینه تحقیق اختلال اضطراب پیشینه داخلی اختلال اضطراب پیشینه خارجی اختلال اضطراب پیشینه پژوهش اختلال اضطراب پیشینه نظری…

  • بررسی تطبیقی و سیر تحولات احزاب سیاسی در ایران

    بررسی تطبیقی و سیر تحولات احزاب سیاسی در ایران احزاب سیاسی در ایران تحولات احزاب سیاسی در ایران بررسی تطبیقی احزاب سیاسی در ایران مشخصه های احزاب سیاسی ایران خصوصیات احزاب سیاسی ایران قبل از انقلاب خصوصیات احزاب سیاسی ایران…

  • ابزارها و مدل های خودپنداره و عوامل موثر بر خودپنداره جسمانی

    ابزارها و مدل های خودپنداره و عوامل موثر بر خودپنداره جسمانی کلمات کلیدی : ابزارهای چندگانه خودپنداره  مدل های ساختاری خودپنداره  پایان نامه خودپنداره جسمانی عوامل موثر بر خودپنداره جسمانی شاخص توده بدنی و خودپنداره جسمانی وضعیت اجتماعی  اقتصادی و…

  • مبانی نظری پیاده سازی طرح ضد پولشویی در شعب بانک ایران

    مبانی نظری پیاده سازی طرح ضد پولشویی در شعب بانک ایران کلمات کلیدی : مبانی نظری پولشویی پولشویی در صنعت بانکی مبانی نظری مبارزه با پولشویی کشف پولشویی با داده کاوی طراحی الگویی براي تقلبات مالی کاربرد داده کاوی در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رسانه 76 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رسانه 76 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رسانه ادبیات نظری رسانه چارچوب نظری رسانه فصل دوم پایان نامه رسانه دانلود مبانی نظری رسانه پیشینه رسانه پیشینه تحقیق رسانه پیشینه داخلی رسانه پیشینه خارجی رسانه…

  • پرسشنامه دانش جنسی زوجین آن هوپر 1992  با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه دانش جنسی زوجین آن هوپر 1992  با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه دانش جنسی دانلود پرسشنامه دانش جنسی پرسشنامه استاندارد دانش جنسی پرسشنامه دانش جنسی 15 سوالی پرسشنامه دانش جنسی زوجین پرسشنامه دانش جنسی زوجین…

  • پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت

    پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت دانلود رایگان پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت پاورپوینت تئوريهاي كلاسيك مديريت تحقیق تئوريهاي كلاسيك مديريت مقاله تئوريهاي كلاسيك مديريت تئوريهاي كلاسيك مديريت بروکراسی ماکس وبر قدرت عقلايي و قانوني بودن قدرت در بروكراسي رفتن به سایت اصلی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد بازرگانی شرکت

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد بازرگانی شرکت مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت دانلود مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت ادبیات نظری عملکرد بازرگانی شرکت فصل دوم پایان نامه عملکرد بازرگانی شرکت مبانی نظری و پیشینه…

  • دانلود پایان نامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینانه

    دانلود پایان نامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینانه کلمات کلیدی : پایان نامه خودکارآمدی دانلود پایان نامه خودکارآمدی پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینی پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینانه دانلود پایان نامه خودکارآمدی دانشجویان پایان نامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینی پایان نامه در مورد…

  • پاورپوینت جایگاه مقرنس کاری در معماری ایرانی

    پاورپوینت جایگاه مقرنس کاری در معماری ایرانی پاورپوینت جایگاه مقرنس کاری در معماری ایرانی جایگاه مقرنس کاری در معماری ایرانی مقرنس کاری در معماری ایرانی مقرنس کاری ایرانی وجه تسمیه و معنی لغوی مقرنس انواع مقرنس اشکال و تعاریف مقرنس…

  • بررسی لزوم ساختار سرمایه و تاثیر ساختار سرمایه صنعت بر ارزش شرکت

    بررسی لزوم ساختار سرمایه و تاثیر ساختار سرمایه صنعت بر ارزش شرکت نسبت بدهی ساختار سرمایه بورس اوراق بهادار تهران تصمیمات تامین مالی شرکتها بررسی لزوم ساختار سرمایه تاثیر نسبت بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکتها تاثیر ساختار سرمایه صنعت…

  • مبانی نظری یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

    مبانی نظری یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی در سازمانهای دولتی رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی دانلود مبانی نظری رفتار…