بررسی تطبیقی خسارت ناشی از نقض قرارداد و شیوه جبران آن

بررسی تطبیقی خسارت ناشی از نقض قرارداد و شیوه جبران آن

شیوه جبران خسارت در حقوق ایران
جبران خسارت در حقوق ایران
جبران خسارت در حقوق بین الملل
جبران خسارت در حقوق مدنی
روشهای جبران خسارت در بیع بین الملل
روشهای جبران خسارت در مسئولیت مدنی
جبران خسارت در کنوانسیون بیع بین المللی کالا
شیوه های جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا
پایان نامه جبران خسارت
پایان نامه شیوه های جبران خسارت

رفتن به سایت اصلی

هدف از این پایان نامه بررسی تطبیقی خسارت ناشی از نقض قرارداد و شیوه جبران آن در حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین المللی بررسی می شود.

 

 

خسارت بطور کلی ممکن است مادی یا معنوی باشد و هر کدام از این دو قسم نیز ممکن است ناشی از جرم و شبه جرم و یا ناشی از عدم انجام تعهد (قرارداد) باشد. بنابراین خسارت مادی، معنوی ناشی از جرم که تحت عنوان مسئولیت کیفری از آن یاد می شود خارج از بحث ما خواهد بود و  فقط راجع به خسارت ناشی از نقض قرار داد و شیوه جبران آن در حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین المللی کالا (1980وین) بحث خواهیم کرد.

 

 

هرچند قرارداد را می توان تابع اراده طرفین دانست. در نتیجه آن حقوق و تعهدات قراردادی به حاکمیت اراده و خواست متعاقدین باز می گردد. اما این تفسیر، مربوط به زمانی است که اختلافی بین طرفین پیش نیامده است. اما آن گاه که اختلاف پیش می آید و یکی از طرفین، برخلاف تراضی اولیه، حاضر به اجرای تعهدات خود نمی شود طرف دیگر ناگزیر به قواعد حقوقی تمسک می جوید تا داد از بیدادگر بستاند (کاتوزیان، 219:1374). می توان در هر قراردادی بروز چنین مرحله ای (ورود خسارت) را تصور کرد.

 

 

 

 از طرفی در هر مورد که شخص موظف به جبران خسارت دیگری است می گویند در برابر او مسئولیت دارد یا ضامن است، این قاعده عادلانه وجود داشته است که هرکس به دیگری ضرر برساند باید آن را جبران کند. اینجاست که حقوق باید در راستای تحقق عدالت، راهکارهایی را برای جبران خسارت وارده پیش بینی کرده و در اختیار متعهدله قرار دهد. نقض قرارداد غالباً به خسارت طرف دیگر منتهی می گردد و قواعد داخلی و کنوانسیون ها بین المللی، موادی را به راههای جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد اختصاص داده اند (امامی، 241:1385).

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه1
فصل اول: کليات      6
مبحث اول: مفهوم خسارت و انواع آن در حقوق ایران      7
گفتار اول: مفهوم خسارت در حقوق ایران:      7
بند 1: مفهوم خسارت در قانون مدنی      8
بند 2: مفهوم خسارت در قانون مسئولیت مدنی      9
بند 3: مفهوم خسارت در عرف  10
گفتار دوم: انواع خسارت در حقوق ایران      11
بند 1: خسارت مادی      12
بند2: خسارت معنوی      15
بند 3: خسارت بدنی      16
مبحث دوم: مفهوم خسارت و انواع آن در کنوانسیون      17
گفتار اول: مفهوم خسارت در كنوانسیون      17
گفتار دوم: انواع خسارت در کنوانسیون      18
بند 1: خسارت مادی      18
بند 2: خسارت عدم النفع      18
بند 3: خسارت معنوی      19

 

 

فصل دوم: شیوه جبران خسارت در حقوق ایران      21

مبحث اول: شیوه های جبران خسارت در مسئولیت قراردادی      22
گفتار اول: تعهد به انجام عمل      22
بند 1: انجام موضوع تعهد از طرف متعهدله به خرج متعهد      23
بند 2: تعيين خسارت روزانه      23
بند 3: تعيين خسارت روزانه و انجام تعهد به خرج متعهد      24
بند 4: پرداخت وجه التزام      24
بند 5: فسخ قرارداد      27
گفتار دوم: تعهد به وجه نقد     29
بند 1: شرایط خسارت تأخیر تأدیه      30
 بند 2: خسارت تأخیر تأدیه در قانون مدنی      31
 بند 3: میزان خسارت تأخیر تأدیه      32
 بند 4: فرق خسارت تأخیر تأدیه با ربا32
مبحث دوم: شیوه‌های جبران خسارت در مسئولیت قهری      32
گفتار اول: برگرداندن وضعیت زیان دیده به حالت سابق خود      33
بند 1: بازگرداندن عین مال به صاحب آن 34
بند 2: از بین بردن منبع خسارت     34
گفتار دوم: جبران خسارت وارد به اموال      35
بند 1: رد عین در صورت وجود       35
بند 2: پرداخت بدل      36
گفتار سوم ـ نقش دادگاه در تعیین شیوه های جبران خسارت      40

 

فصل سوم: شیوه‌های جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا(1980)      42

مبحث اول: شیوه های جبران خسارت در کنوانسیون      43
گفتار اول: دریافت معادل پولی خسارت و دریافت بهره      43
بند 1: دریافت معادل پولی خسارت      43
بند 2: دریافت بهره      44
گفتار دوم: درخواست تقلیل ثمن      47
بند 1: درخواست تقلیل ثمن در کنوانسیون      47
بند 2: شرایط تحقق اختیار تقلیل ثمن      48
الف: تسلیم کالای مورد قرارداد48
ب: عدم مطابقت کالای تسلیمی49
1: عدم مطابقت مادی49
 2: عدم مطابقت حقوقی 50
ج: قبول کالای نامنطبق توسط خریدار51
د: انجام تکلیف مندرج در مواد 29 و 40 توسط مشتری51
هـ: ناآگاهی خریدار به عدم مطابقت کالا51  
 بند 3: استثنائات اعمال ماده 50 کنوانسیون52
الف: جبران نقص پس از موعد تسلیم توسط فروشنده به شرط عدم تأخیر غیرمعقول52
ب: عدم اعلام نظر خود توسط مشتری با وجود درخواست فروشنده53
ج: اعلام بایع دایر برایفای تعهد ظرف مدت معین53
د:  شرط وصول اخطاریه فروشنده به مشتری53
ه: رفع نقص کالای غیرمنطبق با قرارداد توسط فروشنده54
بند 4: چگونگی محاسبه تقلیل ثمن در کنوانسیون      54
گفتار سوم : بازفروش مبیع      56
بند 1: بازفروش اختیاری مبیع      56
بند 2: بازفروش الزامی مبیع      56
الف: موارد بازفروش الزامی مبیع59
ب: اقدامات بازفروش الزامی بیع60
مبحث دوم: شیوه های غیرپولی جبران خسارت      61
گفتار اول: درخواست تعمیر کالا      61
بند 1: حق درخواست تعمیر یا اصلاح کالا در کنوانسیون      62
بند 2: شرایط درخواست تعمیر یا اصلاح کالا در کنوانسیون      63
گفتار دوم: الزام فروشنده به تسلیم کالای جانشین      65
بند 1: مفهوم تسلیم کالای جانشین      65
بند 2: شرایط درخواست تسلیم کالای جانشین      66
الف: تسلیم کالا به خریدار66
ب: عدم انطباق کالای تسلیم شده به خریدار با قرارداد66
ج: نقض اساسی بودن عدم انطباق 67
د: اخطار عدم مطابقت68
هـ: امکان اعاده کالا به وضعیت سابق69
بند 3: قلمروی درخواست تسلیم کالای جانشین در کنوانسیون      69
گفتار سوم: الزام به انجام عین تعهد      70
بند 1: درخواست اجرای اجباری قرارداد از سوی مشتری      70
الف: شرایط اجرای عین قرارداد توسط مشتری 71
ب: محدودیتهای اجرای عین قرارداد71
بند2: درخواست اجرای اجباری قرارداد از سوی فروشنده      73
الف: حق درخواست اجرای اجباری قرارداد73
ب: محدودیتهای راجع به اجرای اجباری74
گفتار چهارم: فسخ قرارداد      75
بند 1: اعمال حق فسخ برای مشتری      76
الف: موارد ایجاد حق فسخ برای مشتری76
ب: شرایط اعمال حق فسخ از طرف مشتری79
بند 2: اعمال حق فسخ برای فروشنده      80
الف: موارد ایجاد حق فسخ برای فروشنده80
ب: شرایط اعمال حق فسخ برای فروشنده 80
نتیجه گیری و پیشنهادات82
فهرست منابع      84
 

  • طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها

    طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها پایان نامه ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان پایان نامه ارزیابی عملکرد به روش topsis ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه شاخص های…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی کارکنان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی کارکنان مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی…

  • پاورپوینت حسابداری فعالیت های بیمه ای

    پاورپوینت حسابداری فعالیت های بیمه ای کلمات کلیدی : پاورپوینت حسابداری فعالیت های بیمه حسابداری فعالیت های بیمه تاریخچه بیمه در جهان تاریخچه بیمه در ایران جایگاه بیمه بعداز انقلاب اسلامی تعاریف واصطلاحات بیمه ای بیمه قرارداد بیمه فرانشیز بیمه…

  • ضرورت و اهمیت تربیت دینی و بررسی اهداف و ویژگی های آن

    ضرورت و اهمیت تربیت دینی و بررسی اهداف و ویژگی های آن کلمات کلیدی : پایان نامه تربیت دینی ویژگیهای تربیت دینی روش آموختن دین به فرزند مراحل پذیرش دین در فرزند     ضرورت و اهمیت تربیت دینی تعریف عملیاتی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی 64 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی 64 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری اختلال اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اختلال اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اختلال اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه…

  • کتاب مدل سازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری دکتر محمد جعفر تارخ

    کتاب مدل سازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری دکتر محمد جعفر تارخ کتاب مدل سازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری دکتر محمد جعفر تارخ رفتن به سایت اصلی کتاب مدل سازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری دکتر محمد جعفر تارخ…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی مبانی نظری ذهن آگاهی پیشینه تحقیق ذهن آگاهی پیشینه داخلی ذهن آگاهی پیشینه خارجی ذهن آگاهی پیشینه پژوهش ذهن آگاهی پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی 44 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی 44 صفحه کلمات کلیدی : تاریخچه مدل تعالی سازمانی efqm تاریخچه مدل تعالی سازمانی تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی مبانی نظری مدل تعالی سازمانی پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی پیشینه پژوهش مدل تعالی…

  • مقاله در مورد چاپ

    مقاله در مورد چاپ صنعت چاپ در ایران پیشرفتهای صنعت چاپ تاریخچه چاپ در ایران تایپوگرافی چیست؟ دانلود مقاله در مورد چاپ سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل…

  • نقاط جوش و مراحل بازرسی جوش

    نقاط جوش و مراحل بازرسی جوش اعوجاج نقاط جوش جوشكاری بازرسی جوش آسیب پذیرى لرزه ای ساختمانها رفتن به سایت اصلی نقاط جوش و مراحل بازرسی جوش   مقدمه با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله هاى اخیر مانند…

  • مبانی نظری پذیرش شرط اجل و انواع آن و موارد سقوط آن

    مبانی نظری پذیرش شرط اجل و انواع آن و موارد سقوط آن کلمات کلیدی : ماهیت شرط اجل ویژگی های شرط اجل شرط اجل در حقوق ایران شرایط صحت شرط اجل موارد سقوط شرط اجل منابع پذیرش شرط اجل مبانی…

  • رویکردها، نظریه های و مدل های خط مشی گذاری عمومی در جهت تدوین خط مشی گذاری زیست محیطی

    رویکردها، نظریه های و مدل های خط مشی گذاری عمومی در جهت تدوین خط مشی گذاری زیست محیطی تعريف خط مشی گذاری خط مشی گذاری زیست محیطی تدوین خط مشی گذاری زیست محیطی خط مشی گذاری عمومی نظریه های خط…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق دلبستگی شغلی 52 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق دلبستگی شغلی 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی مبانی نظری دلبستگی شغلی پیشینه تحقیق دلبستگی شغلی پیشینه داخلی دلبستگی شغلی پیشینه خارجی دلبستگی شغلی پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فشار عصبی 69 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فشار عصبی 69 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فشار عصبی مبانی نظری فشار عصبی پیشینه تحقیق فشار عصبی پیشینه داخلی فشار عصبی پیشینه خارجی فشار عصبی پیشینه پژوهش فشار عصبی پیشینه نظری فشار…

  • پاورپوینت بازاريابي صنعتي

    پاورپوینت بازاريابي صنعتي کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاريابي صنعتي تحقیق بازاريابي صنعتي بازاريابي صنعتي دانلود رایگان پاورپوینت بازاريابي صنعتي ماهيت بازاريابي صنعتي رفتار مصرف کننده در بازارهاي صنعتي روابط خريدار و فروشنده بخش بندي و موقعيت يابي در بازارهاي صنعتي…

  • مرور زمان در امور کیفری

    مرور زمان در امور کیفری مرور زمان تعریف مرور زمان مرور زمان چیست انواع مرور زمان اقسام مرور زمان مرور زمان کیفری مرور زمان در حقوق کیفری رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق مرور زمان در امور کیفری…

  • پایان نامه رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی با عنوان فیبر نوری و اجزای سیستمهای انتقال در آن به همراه اسلاید

    پایان نامه رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی با عنوان فیبر نوری و اجزای سیستمهای انتقال در آن به همراه اسلاید فیبر نوری مخابرات مدولاتور سیگنال‌های الكترونیكی کانال اطلاعات اجزای سیستمهای انتقال فیبر نوری و اجزای سیستمهای انتقال در آن…

  • مطالعه انواع خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع و روشهای پیشگیری

    مطالعه انواع خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع و روشهای پیشگیری ترانسفورماتور ترانسفورماتورهای فوق توزیع علل سوختن ترانسفورماتورهای 66 كیلو ولت خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع خطاها در ترانسفورماتورهای فوق توزیع سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد 61 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد 61 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد دانلود مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد ادبیات نظری پدیده…

  • رابطه خودکارآمدی با اضطراب استرس و افسردگی در دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی

    رابطه خودکارآمدی با اضطراب استرس و افسردگی در دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی، راهنمایی و مشاوره با عنوان رابطۀ خودکارآمدی با اضطراب استرس و افسردگی در دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی رشته…

  • پاورپوینت فيزيولوژي اعصاب

    پاورپوینت فيزيولوژي اعصاب کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت فيزيولوژي اعصاب پاورپوینت فيزيولوژي اعصاب فيزيولوژي اعصاب تحقیق فيزيولوژي اعصاب سيستم عصبي سيستم عصبي و كنترل طبقه بندي سيستم عصبي سلولهاي عصبي تقسيم بندي حواس تقسيم بندي گيرنده ها تالاموس هيپوتالاموس مغز…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق داخلی و خارجی عزت نفس 53 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق داخلی و خارجی عزت نفس 53 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عزت نفس ادبیات نظری عزت نفس پیشینه نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس چارچوب…

  • پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی

    پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال میزان کارآفرینی بررسی تاثیر مدیریت دانش بر كارآفرینی رابطه مدیریت دانش و کارآفرینی مدیران پروپوزال رابطه مدیریت دانش و میزان کارآفرینی مدیران پیاده سازی مدیریت دانش در باشگاه های…

  • خلاصه کتاب اقتصاد فرهنگ (ارزش و ارزش گذاری کالاها و خدمات فرهنگی هنری) دکتر محمدمهدی مظاهری و دکتر علی رشیدپور

    خلاصه کتاب اقتصاد فرهنگ (ارزش و ارزش گذاری کالاها و خدمات فرهنگی هنری) دکتر محمدمهدی مظاهری و دکتر علی رشیدپور خلاصه کتاب اقتصاد فرهنگ ارزش و ارزش گذاری کالاها و خدمات فرهنگی هنری دکتر محمدمهدی مظاهری دکتر علی رشیدپور رفتن…

  • پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ۲۶ سوالی

    پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ۲۶ سوالی کلمات کلیدی : پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت pdf تفسیر پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت دانلود پرسشنامه…