بررسی تطبیقی الگوریتم های ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی

بررسی تطبیقی الگوریتم های ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی

ارزیابی عملکرد مالی شرکت
ارزیابی عملکرد مالی سازمان
ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها
معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها
ارزیابی عملکرد مالی با رویکرد فازی
ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس
پایان نامه ارزیابی عملکرد
پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان
پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

بررسی تطبیقی الگوریتم های ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی

 

 

 

چکيدهدر دنیای رقابتی امروز ایجاد یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد شرکت ها امری ضروری است. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مالی شرکت های دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات با استفاده از روشی نوین است. از فازی AHP برای وزن دهی به شاخص های ارزیابی عملکرد و از فازی تاپسیس و فازی ویکور برای رتبه بندی شرکت های مورد مطالعه استفاده می شود.

 

در این پژوهش از ترکیبی از معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد و معیارهای مبتنی بر ارزش برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت های دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۳۸۸ استفاده می شود. جامعه آماری این پژوهش شرکت-های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات است. استفاده از رویکرد فازی در رتبه-بندی شرکت های بورس دقت اطلاعات ورودی به نرم افزار-های رتبه بندی را به شکل محسوسی بالا می برد. نتایج این پژوهش که به ارائه دو مدل نوین و با دقت بالا در ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها منتج شد، می تواند برای گروههای مختلف اعم از سرمایه گذار، سازمان بورس و دیگر استفاده کننده گان، مفید واقع می شود. 

 

 

 

کليد واژه ها: ارزیابی عملکرد مالی، تاپسیس، ویکور، فازی AHP، معیارهای مالی.

 

 

 مقدمه

پيدايش انقلاب صنعتي و تداوم آن در اروپا در قرن نوزدهم، شکل گيري كارخانه‌هاي بزرگ و انجام طرح‌هاي عظيمي چون احداث شبكه‌هاي سراسري راه‌آهن، اين حقيقت را فاش ساخت كه به سرمايه‌هاي مالي كلاني نياز است. فراهم نمودن چنين سرمايه‌هايي از امكانات مالي يك يا چند سرمايه‌گذار و حتي دولت‌هاي آن زمان فراتر بود. از سوي ديگر، يك يا چند سرمايه‌گذار نيز آمادگي پذيرش خطر تجاري چنين فعاليت‌هاي بزرگي را نداشتند. از اين رو با بهره‌گيري از دو دستاورد بزرگ و مفيد انقلاب صنعتي- يعني سازماندهي و همكاري، اولين شركت‌هاي سهامي شكل گرفت كه مسئوليت صاحبان سهام محدود به مبلغ سرمايه‌گذاري آن‌ها بود. اين ساختار نوين (شركت‌هاي سهامي) راه حل مناسبي براي تامين سرمايه‌هاي كلان و توزيع مخاطرات تجاري بود.

 

رشد و توسعه شركت‌هاي سهامي با گذشت زمان به پديدار شدن و افزايش قشري از صاحبان سرمايه انجاميد كه در ادارة شركت‌ها مشاركت مستقيم نداشته و از طريق انتخاب هيات مديره، امور شركت را هدايت و بر آن نظارت مي‌كنند.براي ساليان متمادي در گذشته، اقتصاددانان فرض مي‌كردند كه تمامي گروه‌هاي مربوط به يك شركت سهامي براي يك هدف مشترك فعاليت مي‌كنند. اما در 30 سال گذشته موارد بسياري از تضاد منافع بين گروه‌ها و چگونگي مواجهه شركت‌ها با اين گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است (جنسن  و مكلينگ ،1976: 313)، اين موارد بطور كلي تحت عنوان «تئوري نمايندگي » در حسابداري مديريت بيان مي‌شود.

 

طبق تعريف جنسن و مك لينگ:رابطه نمايندگي قراردادي است که براساس آن صاحب کار يا مالک ، نماينده  يا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختيار تصميم‌گيري را به او تفويض مي‌کند(جنسن و مک  لینگ، 1976: 314).

 

 

اگرچه اين فرض وجود دارد كه هر دو طرف در رابطه بالا به دنبال حداكثر كردن منافع خود هستند، ولي ممكن است نماينده هميشه در جهت حداكثر كردن منافع مالك عمل نكند. مالك (سهامدار) مي‌تواند كاهش و اختلاف منافع خود را از طريق پرداخت حقوق و مزاياي مناسب براي نماينده و قبول هزينه‌هاي نظارت براي محدود كردن اقدامات و فعاليت‌هاي نابجاي وي، تعديل كند(نمازي، 1384: 149).وجود تضاد منافع، موجب نگراني مالكان (سهامداران) گرديده تا جايي‌كه آنها براي اطمينان از تخصيص بهينه منابع خود توسط مديران، اقدام به بررسي و ارزيابي عملكرد مديران مي‌كنند. به مرور زمان مشخص شده است كه برخي از تصميمات مديران ممكن است موجب اتلاف منابع شركت و از بين رفتن ثروت مالكان گردد. از سوي ديگر، مديران همواره به دنبال اين بوده‌اند تا ضمن حداكثر كردن منافع خود، به مالكان اين اطمينان را بدهند كه تصميمات اتخاذ شده توسط آنها در جهت منافع مالكان مي‌باشد( نمازي، 1384: 156). اگر مالک و مدیر را دو متغیر درگیر درنظر بگیریم می توان با وارد کردن متغیر سوم این مشکل را برطرف نمود.

 

 

پيشرفت سريع فناوري و تغييرات محيطي وسيع، شتاب فزاينده‌اي به اقتصاد بخشيده است. تصميم‌گيري در مسايل مالي همواره با ريسک و عدم اطمينان همراه بوده است. ایجاد ارزش در شرکت ها یکی از مهم ترین وظایف مدیران محسوب می شود. جهت نشان دادن میزان موفقیت مدیران در ایجاد و افزایش ارزش از معیار های ارزیابی عملکرد استفاده می شود (یحیی زاده فر و همکاران، 1388). مدیران در دنیای رقابتی امروز، دورانی را در پیش رو دارند که آنها را ملزم می نماید چارچوب اقتصادی جدیدی در شرکت های خود مستقر کنند. از این رو یافتن شاخصی که بتوان با استفاده از آن عملکرد شرکت را با اطمینان نسبتاً معقولی تشریح نمود یک ضرورت است (نوروش وهمکاران، 1383: 122). معیار مناسب عملکرد شرکت، معیاری است که به میزان ثروت اضافی که شرکت برای سهامدارانش ایجاد می کند، توجه خاصی داشته باشد و افراد را در تصمیم-گیری های مربوط به ایجاد ارزش یاری کند (یحیی زاده فر و همکاران، 1388: 94). عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد باعث می شود ارزش یک شرکت به سمت ارزش واقعی سوق پیدا نکند و موجب زیان دیدن یک گروه از خریداران سهام و سود فزاینده برای گروه دیگر می شود (جهانخانی و ظریف فرد، 1374: 42). باید توجه داشت که علاوه بر درنظر گرفتن معیارهای مناسب، روش های اندازه گیری عملکرد مالی شرکت ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه، پیشرفت های سریع در علوم مرتبط، ارائه  روش هایی با دقت بالا را به منظور اندازه گیری عملکرد مالی شرکت ها ممکن کرده است.

 

 

 

 مسأله پژوهش
همان گونه که در بخش قبلي بيان شد، شرکت هاي فعلي، شرکت-هايي هستند که مالکيت آنها در اختيار گروه هاي مختلف مي-باشد و هريک از آنها هدفهاي متفاوتي دارند. طبق نظريه نمايندگي، بين مالکان و مديران شرکت ها ممکن است تضاد منافع وجود داشته باشد. به گونه کلي، تئوري نمايندگي براي تحليل ارتباط نماينده و مالک در واحدهاي اقتصادي که مالکيت و مديريت آن از يکديگر جدا باشد، استفاده شده است، اما بنظر می رسد یک شیوه کارا برای حل مشکلات بین مالک و مدیر وارد کردن یک پارامتر اندازه گیری دقیق مورد تأیید دو طرف است. 

 

ارزيابي عملكرد شركت ها از مهمترين موضوعات مورد توجه سرمايه گذاران، اعتبار دهندگان، مديران و دولت ها است. در دنیای رقابتی امروز ایجاد یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد شرکت ها امری ضروری است. سرمایه گذاران علاقه مند هستند دریابند از سرمایه گذاری انجام شده چه اندازه ایجاد ارزش شده است. سرمایه گذاران در بازار سهام همواره درصدد کسب سود بالا هستند، آنها سهامی را خریداری می کنند که از نظر آنها بهترین سهم باشد و بیشترین سود و بازده به آنها تعلق گیرد (یحیی زاده و همکاران، 1388: 92). همچنین سهامداران به عنوان مالکان واحد تجاری، از مدیران می خواهند تا ارزش سرمایه گذاری  آن ها را به حداکثر برسانند. به منظور نیل به این هدف، ازگذشته، با استفاده از سود عملیاتی یا نسبت های مالی به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت ها پرداخته شد. نرخهای مالی نقش مهمی در اندازه گیری عملکرد و وضعیت مالی یک واحد تجاری ایفا می کنند. مطالعات زیادی سودمندی نرخهای مالی را به اثبات رسانده است (چن و شمیردا  ،1981: 67). اما به علت اینکه این معیارها دارای نقاط ضعف عمده هستند، عملکرد شرکت ها را به نحو مطلوبی ارائه نمی دهند.

 

 

ارزیابی عملکرد مالی با استفاده از معیارهای سنتی حسابداری نقاط ضعف فراوانی دارد. در ارزیابی عملکرد به روش سنتی به دلیل اینکه فقط به سود حسابداری توجه می شود و هزینه ی تامین منابع سرمایه را لحاظ نمی کند، مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته است و روش مطلوبی محسوب نمی شود. در معیارهای مبتنی بر ارزش کلیه  هزینه های تامین مالی در نظر گرفته می شود (یحیی زاده و همکاران، ، 1389: 114). معیارهای مبتنی بر ارزش دو ویژگی دارند: اولاً سود نسبت به سطحی از سرمایه گذاری اندازه گیری می شود که برای رسیدن به آن سطح سود به کار رفته است. دوماً ریسک نوعاً از طریق محاسبه ی هزینه ی سرمایه در نظر گرفته می شود (نوروش و حیدری، 1383: 122-123). با انتخاب معیارهای مبتنی بر ارزش در ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها می توان بر هر دو مشکل فائق آمد (آمیلس و دیگران، 2002: 123).

با توجه به مطالب فوق ، نیاز به ادغام معیارهای مالی سنتی حسابداری (AFP)  و معیارهای مبتنی بر ارزش (VFP ) ، به دلیل آنکه هرکدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند، به شکل محسوسی دیده می شود. اما آیا می توان با استفاده از ترکیب این معیارهای مالی به عنوان ابزارهای سنجش، و ترکیب رویکرد فازی با روش های مختلف به عنوان تکنیک های سنجش به یک روش کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها دست یافت؟

 

 

 

 

فهرست مطالب

فهرست مطالب
فصل اول: کليات پژوهش    8-1
1-1- مقدمه    2
1-2- مسأله پژوهش    3
1-3- اهميت و ضرورت پژوهش    4
1-4- اهداف پژوهش    5
1-5- سؤال‌هاي پژوهش    5
1-6- فرضيه‌هاي پژوهش    6
1-7- روش انجام پژوهش    6
1-7-1- نوع روش پژوهش    6
1-7-2- روش گردآوري اطلاعات    6
1-7-3- جامعه آماري    6
1-7-4- روش تجزيه و تحليل اطلاعات
1-9- استفاده کنندگان از نتايج پژوهش    7
1-10- ساختار پژوهش    8

 

 

فصل دوم: مبانی نظری و پيشينه پژوهش    39-9
2-1- مقدمه    10
2-2- مباني نظري    12
2-2-1- نظریه ارزیابی: اساس اقتصادی ارزیابی عملکرد    12
2-2-2- ارزیابی عملکرد و معیار ارزیابی عملکرد    14
2-2-3- مالکیت و تضاد منافع    15
    2-2-4- محدودیت های اساسی پژوهشهای پیشین در رابطه با ارزشیابی    15
2-2-5- پیش بینی ارزش شرکت با استفاده از متغیرهای حسابداری     16
2-2-6- مدیریت مبتنی بر ارزش    17
2-2-7- تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)    18
2-2-8- شاخص های ارزیابی عملکرد    19
2-2-8-1- معیارهای سنتی حسابداری    19
        2-2-8-1-1 بازده دارایی ها……    19
        2-2-8-1-2- بازده حقوق صاحبان سهام    20
        2-2-8-1-3- نسبت P/E    20
        2-2-8-1-4- سود هر سهم    21
الف) نقاط قوت سود حسابداری    22
ب) نقاط ضعف سود حسابداری    22
2-2-8-2- معیارهای مبتنی بر ارزش    22
       2-2-8-2-1- ارزش افزوده اقتصادی (EVA)    23
انتقادات وارد بر EVA     24
انتقاد ساختاری و مفهومی (پائولو استانلیف)    24
انتقاد محاسباتی (روبن اسکالونا)    25                           
2-2-8-2-2- ارزش افزوده بازار (MVA)    26
2-2-8-2-3- ارزش افزوده نقدی (CVA)    27
2-2-9- منطق فازی    31
2-3- پیشینه پژوهش    34
2-3-1- پژوهشهای خارجی    35
2-3-2 پژوهشهای داخلی    37
2-4- خلاصه فصل    39

 

 

فصل سوم: روش شناسي پژوهش    62-41
3-1- مقدمه    42
3-2- فرضيه‌هاي پژوهش    43
3-3- متغيرهاي پژوهش    44
3-3-1- معیارهای مالی سنتی حسابداری    44
3-3-2- معیارهای مالی مبتنی بر ارزش    44
3-4- روش گردآوری اطلاعات    45
3-4-1- جامعه آماری    46
3-4-2- پرسش نامه وزن دهی به معیارهای ارزیابی عملکرد    46
3-4-3- روش تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه‏ها    48
3-4- 3-1 تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)    48
3-5- تاپسیس    49
3-6- روش ویکور    50
3-7- تکنیک فازی    56
3-8- روش آنالیز توسعه CHANG    58
3-9- الگوریتم فرآیند FAHP به روش آنالیز توسعه CHANG     60
3-10- خلاصه فصل    62

 

 

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌هاي پژوهش    95-63
4-1- مقدمه    64
4-2- معیارهای مالی پژوهش    64
4-3- جامعه آماری    64
4-4- فرضیه های پژوهش    65
4-5- طرح کلی مدل پژوهش    66
4-5-1-  مشخص کردن وزن معیارها با استفاده از FAHP    67
   4-5-1- 1-  فرآیند تحلیل سلسله مراتبی    67
   4-5-1- 2- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی    67
   4-5-1- 3- FAHP    68
4-5-2- روش آنالیز توسعه CHANG    68
4-5-3- الگوریتم فرآیند FAHP به روش آنالیز توسعه CHANG    70
4-5-4- تاپسیس    71
4-6- روش ویکور    72
4-7- یافته های پژوهش    73
4-8- ماتریس مقایسات زوجی    74
4-9- نتایج رتبه بندی با استفاده از تاپسیس    89
    4-9-1-  صنعت دارويي    89
    4-9-2-  صنعت فلزات اساسی    89
    4-9-3-  صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات    89
4-10- نتایج رتبه بندی با استفاده از ویکور    89
   4-10-1-  صنعت دارويي    89
   4-10-2-  صنعت فلزات اساسی    90
   4-10-3-  صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات    90
4-11- بررسی فرضیه دوم    90
4-12- آزمون دو جمله ای    91
عنوان     صفحه
4-12-1-  آزمون آماری در سطح 5    91
4-12-2-  آزمون آماری در سطح 10    92
4-13 رتبه بندی نهایی    93
4-14- خلاصه فصل    94

 

 

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادهات پژوهش    108-96
5-1- مقدمه    97
5-2- مروري بر نتايج به دست آمده از پژوهش    98
5-2-1- نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها    99
5-2-2- بحث و نتيجه گيري حاصل از فرضیه اول    99
5-2-3- بحث و نتيجه گيري حاصل از فرضیه دوم    100
5-3- مدل FAHP- تاپسیس    102
5-4- مدل FAHP- ویکور    102
5-5- تحلیل نتایج آزمون دوجمله ای    103
5-6- پیشنهادهای پژوهش    104
5-6-1- پیشنهادهای حاصل از یافته های پژوهش    104
5-6-2- پیشنهاد برای پژوهشهای آینده    106
5-7- محدوديت‌هاي پژوهش    106
5-8- خلاصه فصل    108
منابع و مآخذ    …116-109
الف- منابع فارسي    109
ب- منابع انگليسي    112

 

 

 


فهرست جدول ها
عنوان      صفحه
جدول 3-1 جدول ماتریس تصمیم    52
جدول 3-2.جدول نرمال شده ماتریس تصمیم    53
جدول 3-3. جدول نهایی نرمال شده ماتریس تصمیم    53
جدول 3-4. وزن دار کردن ماتریس نرمال    54
جدول 3-5. محاسبه بالاترین و پایینترین ارزش نرمال ماتریس تصمیم    55
جدول 3-6 تعیین شاخص مطلوبیت (S) و شاخص نارضایتی (R)    55
جدول 3-7 محاسبه مقدار Q و رتبه بندی نهایی    56
جدول 3-8. متغیرهای زبانی و اعداد فازی مثلثی مربوط     61
جدول 4-1. متغیرهای زبانی و اعداد فازی مثلثی مربوط    73
جدول 4-2. ماتریس مقایسات زوجی شاخص های سنتی    75
جدول 4-3. ماتریس مقایسات زوجی شاخص های مبتنی بر ارزش    75
جدول 4-4. ماتریس مقایسات زوجی شاخص های سنتی و مبتنی بر ارزش    75
جدول 4-5. ارزش کل AFP برای شرکت های دارویی    77
جدول 4-6. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکت های دارویی    78
جدول 4-7. محاسبه کل شاخص اصلی AFP برای شرکت های گروه فلزات اساسی    79
جدول 4-8. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکت های گروه فلزات اساسی    80
جدول 4-9. محاسبه کل شاخص اصلی AFP برای شرکت های گروه خودرو و قطعات خودرو    81
جدول 4-10. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکت-های گروه خودرو و قطعات خودرو    82
جدول 4-11. رتبه بندی شرکت های گروه دارویی با استفاده از تاپسیس     83
جدول 4-12. رتبه بندی شرکت های گروه فلزات اساسی با استفاده از تاپسیس    84
جدول 4-13. رتبه بندی شرکت های خودرو و قطعات خودرو با استفاده از تاپسیس     85
جدول 4-14. رتبه بندی شرکت های گروه دارویی با استفاده از ویکور    86
جدول 4-15. رتبه بندی شرکت های گروه فلزات اساسی با استفاده از ویکور    87
جدول 4-16. رتبه بندی شرکت های خودرو و قطعات خودرو با استفاده از ویکور    88
جدول 4-17. نتایج آزمون دو جمله ای در سطح اختلاف رتبه ای 5    92
جدول 4-18. نتایج آزمون دو جمله ای در سطح اختلاف رتبه ای 10    93
جدول 4-19. رتبه بندی نهایی    94

 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطاهای شناختی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطاهای شناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خطاهای شناختی مبانی نظری خطاهای شناختی پیشینه تحقیق خطاهای شناختی پیشینه داخلی خطاهای شناختی پیشینه خارجی خطاهای شناختی پیشینه پژوهش خطاهای شناختی پیشینه نظری خطاهای شناختی…

  • بررسی اثر زاویه ریز شمع بر نتایج حاصل از تحلیل خاک مسلح شده توسط سیستم ریزشمع و ژئوگرید

    بررسی اثر زاویه ریز شمع بر نتایج حاصل از تحلیل خاک مسلح شده توسط سیستم ریزشمع و ژئوگرید خاکهای سست ریزشمع اثر زاویه ریز شمع تحلیل خاک مسلح شده سیستم ریزشمع و ژئوگرید میکروشمع میکروپایل بررسی اثر زاویه ریز شمع…

  • پاورپوینت آشنایی با آبنما در فرهنگ ایرانی

    پاورپوینت آشنایی با آبنما در فرهنگ ایرانی پاورپوینت آشنایی با آبنما در فرهنگ ایرانی پاورپوینت آبنما در فرهنگ ایرانی تحقیق آبنما در فرهنگ ایرانی آبنما آبنما در فرهنگ ایرانی آبنماهای مدرن آب و انعکاس آب و تاثیر آن در کاهش…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش شیوه های فرزندپروری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش شیوه های فرزندپروری مبانی نظری شیوه های فرزندپروری دانلود مبانی نظری شیوه های فرزندپروری پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری ادبیات نظری شیوه های فرزندپروری فصل دوم پایان نامه شیوه های فرزندپروری مبانی نظری و پیشینه…

  • پایان نامه مهندسی برق با عنوان جریان ac (کامل و آپدیت شده)

    پایان نامه مهندسی برق با عنوان جریان ac (کامل و آپدیت شده) جریان AC ماشین AC درایورهای AC درایور اینورتر تغذیه شده با جریان درایور موتور القائی کنترل شده جریان دانلود پایان نامه جریان AC دانلود پایان نامه برق دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی رقابتی 58 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی رقابتی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوشمندی رقابتی مبانی نظری هوشمندی رقابتی پیشینه تحقیق هوشمندی رقابتی پیشینه داخلی هوشمندی رقابتی پیشینه خارجی هوشمندی رقابتی پیشینه پژوهش هوشمندی رقابتی پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی مبانی نظری یادگیری الکترونیکی دانلود مبانی نظری یادگیری الکترونیکی پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی ادبیات نظری یادگیری الکترونیکی فصل دوم پایان نامه یادگیری الکترونیکی مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی ادبیات و مبانی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 34 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 34 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق…

  • مقاله ترجمه شده هماهنگی و رقابت قیمت در زنجیره تأمین خرده فروشان مشترک دوطرفه

    مقاله ترجمه شده هماهنگی و رقابت قیمت در زنجیره تأمین خرده فروشان مشترک دوطرفه کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده آماده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده آماده مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده صنایع…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد بازرگانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد بازرگانی مبانی نظری عملکرد بازرگانی دانلود مبانی نظری عملکرد بازرگانی پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی ادبیات نظری عملکرد بازرگانی فصل دوم پایان نامه عملکرد بازرگانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی ادبیات و مبانی…

  • یک قرن با صنعت نفت در ایران (از 5 خرداد 1287- اکتشاف نفت در ایران تا اسفندماه 87-افتتاح فازهای 9 و 10 پارس جنوبی)

    یک قرن با صنعت نفت در ایران (از 5 خرداد 1287- اکتشاف نفت در ایران تا اسفندماه 87-افتتاح فازهای 9 و 10 پارس جنوبی) ذخایر نفتی منابع نفتی اکتشاف نفت صنعت نفت در ایران دانلود مقاله یک قرن با صنعت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی و خوشه بندی فازی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی و خوشه بندی فازی مبانی نظری خوشه بندی فازی دانلود مبانی نظری خوشه بندی فازی پیشینه تحقیق در مورد خوشه بندی فازی مبانی نظری در مورد خوشه بندی فازی دانلود پیشینه تحقیق خوشه…

  • تشریح فرآیند فسفاته کاری فلزات با نگاهی به پوششهای پایه رنگ

    تشریح فرآیند فسفاته کاری فلزات با نگاهی به پوششهای پایه رنگ فسفات کاری رنگ کاری فلزات آماده سازی سطوح فلزی پوشش دهی فسفاته بر روی فلزات فسفات كاری و آماده سازی سطوح فلزی تشریح فرآیند فسفاته کاری فلزات پوششهای پایه…

  • شبكه‌های الكتریكی سه فاز

    شبكه‌های الكتریكی سه فاز تولید انرژی الكتریكی سه فاز شبكه های الكتریكی سه فاز دانلود مقاله شبكه های الكتریكی سه فاز دانلود مقاله رشته برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته برق  شبكه های الكتریكی سه فاز    …

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت سازمانی 52 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت سازمانی 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنويت سازمانی مبانی نظری معنويت سازمانی پیشینه تحقیق معنويت سازمانی پیشینه داخلی معنويت سازمانی پیشینه خارجی معنويت سازمانی پیشینه پژوهش معنويت سازمانی پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند مقصد گردشگری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند مقصد گردشگری مبانی نظری ارزش ویژه برند مقصد گردشگری دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند مقصد گردشگری پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند مقصد گردشگری ادبیات نظری ارزش ویژه برند مقصد گردشگری فصل…

  • ویژگیها و شیوه های طراحی معماری قاجار و پهلوی

    ویژگیها و شیوه های طراحی معماری قاجار و پهلوی طراحی معماری قاجار تزئینات دوره قاجار تزئینات معماری دوره قاجار خانه های دوره قاجار خصوصیات معماری دوره قاجار معماری دوره پهلوی معماری دوره پهلوی اول معماری دوره ی پهلوی اول تزئینات…

  • پایان نامه کارشناسی رشته حسابداری با عنوان صورت‌ جریان‌ وجوه نقد

    پایان نامه کارشناسی رشته حسابداری با عنوان صورت‌ جریان‌ وجوه نقد وجوه نقد جریانهای‌ نقدی‌ ارزی صورت‌ جریان‌ وجوه نقد صورتهای‌ عملكرد مالی‌ و ترازنامه پایان نامه کارشناسی رشته حسابداری با عنوان صورت‌ جریان‌ وجوه نقد خرید پایان نامه کارشناسی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش شغلی کارکنان 90 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش شغلی کارکنان 90 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری انگیزش شغلی کارکنان مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش پیشینه تحقیق انگیزش شغلی کارکنان پیشینه داخلی انگیزش شغلی کارکنان پیشینه خارجی انگیزش شغلی کارکنان پیشینه…

  • پاورپوینت آسیب های آرنج

    پاورپوینت آسیب های آرنج کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی آسیب های آرنج آسیب های آرنج تحقیق آسیب های آرنج مقاله آسیب های آرنج آناتومی مفصل آرنج آسیب های ناحیه آرنج آسیب های آرنج در افراد بالغ آرنج تنیس بازان علائم…

  • مقاله کامل گیاه جوجوبا

    مقاله کامل گیاه جوجوبا گیاه جوجوبا اکولوژی گیاه جوجوبا شرایط زراعی گیاه جوجوبا روشهای تکثیر گیاه جوجوبا مصارف پزشكی روغن جوجوبا تكثیر جنسی جوجوبا در ایران به روش آزمایشگاهی مقاله کامل گیاه جوجوبا خرید مقاله و تحقیق سیستم همکاری در…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش بازاریابی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش بازاریابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش بازاریابی مبانی نظری هوش بازاریابی پیشینه تحقیق هوش بازاریابی پیشینه داخلی هوش بازاریابی پیشینه خارجی هوش بازاریابی پیشینه پژوهش هوش بازاریابی پیشینه نظری هوش بازاریابی ادبیات…

  • اثر تنش خشکی و تراکم بوته بر عملکرد و شاخص های رشد فیزیولوژیکی گندم دوروم

    اثر تنش خشکی و تراکم بوته بر عملکرد و شاخص های رشد فیزیولوژیکی گندم دوروم پایان نامه گندم دوروم شاخص های رشد فیزیولوژیکی گندم دوروم عملکرد رشد فیزیولوژیکی گندم دوروم اثر تنش خشکی بر شاخص های رشد فیزیولوژیکی گندم دوروم…

  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل سوات فازی

    پاورپوینت تجزیه و تحلیل سوات فازی پاورپوینت تجزیه و تحلیل سووات فازی تجزیه و تحلیل سووات فازی SWOT چیست مولفه های تشکیل دهنده SWOT مزایا و معایب فازی سازی استراتژی های SWOT انواع استراتژی های SWOT ضرورت فازی سازی فازی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله 37 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله 37 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های حل مسئله مبانی نظری سبک های حل مسئله پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله پیشینه داخلی سبک های حل مسئله…